Gå til hovedindhold

Scleroseforeningens vedtægter

Kort fortalt

Sidst vedtagne vedtægter, vedtaget på foreningens repræsentantskabsmøde den 18. november 2018.

Hent vedtægter

Vedtægter for Scleroseforeningen

§ 1 - Navn og hjemsted

1.1       Foreningens navn er Scleroseforeningen.   

1.2       Foreningen, som er landsdækkende, har hjemsted i Københavns kommune. Hovedbestyrelsen har bemyndigelse til at ændre foreningens hjemsted.

§ 2 - Formål

2.1       Foreningens formål er at bekæmpe multipel sclerose (MS) og beslægtede lidelser, at forbedre mennesker med scleroses forhold og livskvalitet og at skabe forståelse for deres situation. Disse formål søges nået ved:

                    1)     at støtte videnskabelig forskning,

                    2)     at støtte og rådgive mennesker med sclerose og deres familier samt

                    3)     at udbrede kendskabet til sygdommen.

§ 3 - Medlemmer

3.1       Personer, familier, selskaber, firmaer, kommuner, foreninger samt andre institutio­ner og organisationer kan optages som medlemmer af foreningen.

3.2       Hvert medlem har én stemme ved valg til foreningens organer. For familiemedlemsskaber gælder dog, at et sådant medlemskab giver to stemmer.

3.3       Ingen af foreningens medlemmer hæfter for foreningens forpligtelser.

§ 4 - Foreningens organer

4.1       Foreningens organer er: lokalafdelingerne (§ 5), delegeretforsamlingen (§§ 6-8), Hovedbestyrelsen (§ 9) og 5 stående udvalg (§ 10) samt Kandidatudvalget (§ 11).

§ 5 - Lokalafdelingerne

5.1       Foreningens medlemmer er grupperet efter bopæl i lokalafdelinger, der dækker en eller flere kommuner.

5.2       Hovedbestyrelsen kan godkende opdeling af lokalafdelinger, der omfatter flere kom­muner.

5.3       Hver lokalafdeling ledes af en lokalafdelingsbestyrelse på 5-7 medlemmer, hvoraf minimum 2 skal være medlemmer med sclerose. Lokalafdelingens bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad gan­gen. Alle 5-7 bestyrelsesmedlemmer og suppleanter for disse vælges af og blandt afdelingens med­lem­mer på lokalafdelingens årsmøde, hvor formanden vælges i lige år, og kassereren vælges i ulige år.

5.4       Hvis lokalafdelingen ikke kan leve op til kravet om, at minimum 2 bestyrelsesmedlemmer skal være medlemmer med sclerose, kan Hovedbestyrelsen bevilge dispensation.

5.5       En lokalafdelingsbestyrelse kan udpege medlemmer til arbejdsgrupper.

5.6       Lokalafdelingerne varetager netværksaktiviteter for medlemmerne i lokalområdet. Herudover kan lokalafdelingerne, i det omfang de ønsker det, deltage i foreningens lokalpolitiske arbejde, events, indsamlinger og aktiviteter, der synliggør sclerose og Scleroseforeningen, som er godkendt af Hovedbestyrelsen.

5.7       Lokalafdelingernes forretningsordener fastsættes i øvrigt af Hovedbestyrelsen.

5.8       Hvis en lokalafdelings bestyrelse på trods af gentagne opfordringer fra Lokalafdelingsudvalget ikke følger forretningsordenen for lokalafdelinger, kan Hovedbestyrelsen, efter indstilling fra Lokalafdelingsudvalget, afsætte lokalafdelingsbestyrelsen og foranstalte nyvalg til lokalafdelingsbestyrelsen.         

§ 6 - Delegeretforsamlingen

6.1       Delegeretforsamlingen er foreningens øverste myndighed.

6.2       Delegeretforsamlingen består af følgende 99 personer:

                    1.     Én repræsentant for hver af foreningens lokalafdelinger (p.t. 47)

                    2.     Hovedbestyrelsen på 12 personer, som omfatter:

                            (i)   Foreningens formand, næstformand og kasserer (der tilsammen udgør Formandskabet, (ii) formændene for Sundhedsudvalget, Social- og Handicapudvalget, Lokalafdelingsudvalget og Ungeudvalget, (iii) en scleroseforsker med lægefaglig baggrund (”Scleroseforskeren”), (iv) en kommunikationsrådgiver (”Kommunikationsrådgiveren”), og (v) 3 personligt tilvalgte, som kan opstilles og vælges på baggrund af deres viden, erfaring, kendskab eller særlige interesse for MS og foreningens arbejde (”De Personligt Tilvalgte”),

                    3.     4 repræsentanter for unge med MS (Ungerepræsentanter),

                    4.     10 repræsentanter for pårørende (”Pårørenderepræsentanterne”),

                    5.     16 medlemmer med MS (”MS-repræsentanterne”), og

                    6.     10 netværksrepræsentanter (”Netværksrepræsentanterne”). Som netværksrepræsentant kan opstilles og vælges personer med samme kompetencer som De Personligt Tilvalgte, dvs. personer, som har viden, erfaring, kendskab til eller særlig interesse for MS og foreningens arbejde.

6.3       Hvis antallet af lokalafdelingsrepræsentanter måtte øges udover 47 som følge af opdeling af eksisterende lokalafdelingen eller oprettelse af nye lokalafdelinger, da skal antallet af valgte Netværksrepræsentanter øges tilsvarende.

6.4       Hovedbestyrelsen kan invitere øvrige deltagere til delegeretforsamlingen. Personer, som deltager i delegeretforsamlingen uden stemmeret, kan få ordet med dirigentens tilladelse.

§ 7

7.1       Ordinær delegeretforsamling afholdes hvert år i november måned. Tid og sted for delegeretforsamlingen, der fastsættes af Hovedbestyrelsen, oplyses på foreningens hjemmeside.

7.2       Forslag, der ønskes behandlet på delegeretforsamlingen - herunder i lige år, forslag til medlemmer af Hovedbestyrelsen samt udvalg, jf. § 10 - skal være foreningen i hænde senest 6 uger før mødets afholdelse.

7.3       Senest 14 dage før delegeretforsamlingen udsendes indkaldelse med dagsorden og med Hovedbestyrelsens forslag til handlingsplan og - i lige år - liste over kandidater til foreningens organer (i det omfang disse skal vælges af delegeretforsamlingen, jf. § 8 nedenfor), som er indstillet af Kandidatudvalget, eller som opstilles på grundlag af ”stillere”, jf. §§ 11 og 12 nedenfor. Listen over kandidater skal ledsages af en kort præsentation af hver kandidat.

7.4       Indkaldelsen til delegeretforsamlingen skal endvidere indeholde en orientering om hvilke personer, som forud for delegeretforsamlingen er valgt til tillidsposter, hvor valget sker på anden vis end ved valg på delegeretforsamlingen, dvs.; (i) valg af Ungerepræsentanter, der vælges af unge medlemmer med sclerose, jfr. § 10, samt (ii) valg af Pårørenderepræsentanter, MS repræsentanter og Netværksrepræsentanter, der vælges af og blandt foreningens medlemmer, jfr. § 12.

7.5       Ekstraordinær delegeretforsamling afholdes, når Hovedbestyrelsen bestemmer det, eller det skriftligt forlanges af mindst 1/3 af lokalafdelingerne. Senest 2 uger herefter udsendes med mindst 2 ugers varsel indkaldelse med dagsorden til delegeret­for­sam­lingens medlemmer. Indkaldelse sendes til lokalafdelingernes formænd, men lokalafdelingerne kan udpege andre til at repræsentere lokalafdelingen på delegeretforsamlingen.

§ 8

8.1       Dagsorden for den ordinære delegeretforsamling skal indeholde følgende:

            1.    Valg af dirigent.

            2.    Hovedbestyrelsens beretning om foreningens virksomhed i det forløbne år.

            3.    Fremlæggelse af den reviderede og af Hovedbestyrelsen godkendte årsrapport til godkendelse.

            4.    Fremlæggelse af Hovedbestyrelsens forslag til prioriteret handlingsplan til godkendelse.

            5.    Fremlæggelse af Hovedbestyrelsens forslag til budget til godkendelse.

            6.    Forslag fra Hovedbestyrelsen, en lokalafdeling eller delegeretforsamlingens medlemmer.

            7.    Valg af formand, næstformand, kasserer, Scleroseforsker, Kommunikationsrådgiver og de 3 Personligt Tilvalgte. Formanden eller næstformanden skal være et medlem med sclerose.

            8. Valg af udvalgsmedlemmer til følgende udvalg:

  • Sundhedsudvalget (4 medlemmer, heraf 1 formand og 3 menige medlemmer.  Mindst et af de fire udvalgsmedlemmer skal være et medlem med MS),
  • Social- og Handicapudvalget (4 medlemmer, heraf 1 formand og 3 menige medlemmer. Mindst et af de fire udvalgsmedlemmer skal være et medlem med MS) og
  • Lokalafdelingsudvalget (3 medlemmer, heraf 1 formand og to menige medlemmer. Mindst et af de tre udvalgsmedlemmer skal være et medlem med MS).

            10.  Valg af revisor.

            11.  Eventuelt.

8.2       Valg af medlemmer til foreningens organer finder kun sted i lige år, og pkt. 7-10 udgår derfor i ulige år.

8.3       Delegeretforsamlingen ledes af en dirigent valgt af delegeretforsamlingen. Dirigenten afgør alle spørgsmål vedrørende sagernes behandling.

8.4       Der kan stemmes ved skriftlig fuldmagt til en anden delegeret. I øvrigt har ingen delegeret mere end 1 stemme.

8.5       Beslutninger på delegeretforsamlingen træffes ved simpelt flertal, jf. dog § 18 om vedtægtsændringer.

§ 9 - Hovedbestyrelsen

9.1       Foreningens overordnede ledelse varetages af en hovedbestyrelse på 12 medlemmer, der omfatter:

1.     formanden, næstformanden, og kassereren (formandsskabet) valgt af delegeretforsamlingen (jf. § 8),

2.     formanden for hvert af følgende udvalg: Sundhedsudvalget, Social- og Handicapudvalget, Lokalafdelingsudvalget og Ungeudvalget,

3.     Scleroseforskeren,

4.     Kommunikationsrådgiveren, og

5.     de 3 Personligt Tilvalgte.

9.2       Hovedbestyrelsesmøder skal indkaldes, når mindst 1/3 af Hovedbestyrelsens medlemmer forlanger det.

9.3       Hovedbestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne, herunder formanden eller næstformanden, er til stede. Beslutninger træffes ved simpelt flertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende. Er formanden ikke til stede, og er der stemmelighed, er det pågældende beslutningsforslag bortfaldet.

9.4       Såfremt et medlem af Hovedbestyrelsen udtræder af bestyrelsen, fx som følge af sygdom, udpeger Hovedbestyrelsen et nyt medlem, der har sæde i bestyrelsen indtil næste delegeretforsamling, hvor der vælges et nyt bestyrelsesmedlem til den pågældende post. Såfremt det udtrædende medlem er foreningens formand, skal næstformanden overtage formandsposten, således at det af Hovedbestyrelsen udpegede medlem bliver menigt medlem af bestyrelsen. Hovedbestyrelsen skal i den situation af deres midte udpege ny næstformand.

9.5       Hovedbestyrelsen fastsætter medlemskontingenternes størrelse.

9.6       Hovedbestyrelsen fastsætter ved en forretningsorden de nærmere regler for sin funktion. Forretningsordenen skal blandt andet fastlægge de nærmere procedurer for Hovedbestyrelsens virke, antallet af møder – der ikke bør være mindre end 4 per år – samt retningslinjer for en evalueringsordning, hvorefter bestyrelses- og udvalgsmedlemmer årligt vurderer såvel egen som andre bestyrelses- og udvalgsmedlemmers indsats i bestyrelse og udvalg.

9.7       Formandsskabet kan udpege et Advisory Board bestående af mindst 3 og højst 7 private eller offentlige beslutningstagere og fagspecialister. Advisory Board har rådgivende status for foreningens hovedbestyrelse og direktion i forhold til foreningens primære aktiviteter og skal virke for at fremme foreningens formål. Advisory Board mødes mindst to gange årligt med deltagelse fra formandsskabet og direktion. Advisory Board vælger en formand blandt sine medlemmer.  

§ 10 - Udvalg

10.1       Scleroseforeningens stående udvalg er:

  • Forskningsudvalget,
  • Sundhedsudvalget,
  • Social- og handicapudvalget,
  • Lokalafdelingsudvalget,
  • Ungeudvalget

10.2      Delegeretforsamlingen vælger i alle lige år medlemmer til hver af følgende 3 udvalg: Sundhedsudvalget, Social- og Handicapudvalget og Lokalafdelingsudvalget jf. §8, nr. 8. Disse medlemmer supplerer med almindeligt stemmeflertal hvert af udvalgene ved at udpege et antal yderligere medlemmer, der har den nødvendige ekspertise til hvert af udvalgene. Hvis to kandidater modtager lige mange stemmer, afgøres valget ved lodtrækning. De udpegede godkendes af Formandskabet.

10.3      Sundhedsudvalget suppleres med en repræsentant fra Sclerosehospitalernes brugerråd.

10.4      Lokalafdelingsudvalget suppleres med en regionsvalgt fra hver region, der vælges af lokalafdelingerne på et regionsmøde forud for delegeretforsamlingen. Ungeudvalget udpeger en repræsentant til Lokalafdelingsudvalget.

10.5      Medlemmerne af Forskningsudvalget vælges af Hovedbestyrelsen for 4 år ad gangen og kan normalt kun vælges for 2 perioder. Forskningsudvalgets medlemmer skal være aktive forskere. Formanden, der udpeges af Hovedbestyrelsen, skal være scleroseforsker. Formanden kan, men behøver ikke, være den i vedtægternes § 6, punkt (iii) nævnte scleroseforsker. Flertallet af udvalgets medlemmer må derimod ikke være scleroseforskere. Ingen medlemmer af udvalget må deltage i behandlingen af ansøgninger fra den pågældende selv eller fra ansøgere, der står den pågældende nær, herunder fra et institut, som vedkommende er knyttet til.

10.6      De ovennævnte 5 udvalg vælger hver af deres midte en næstformand, når de er fuldtallige.

10.7      Udtræder et medlem af et udvalg, kan de resterende medlemmer udpege et nyt medlem. Valg af nyt medlem af forskningsudvalget sker i Hovedbestyrelsen efter indstilling fra udvalget. Såfremt et udvalgsmedlem, som er valgt af delegeretforsamlingen udtræder af udvalget, fx som følge af sygdom, udpeger Hovedbestyrelsen et nyt medlem, der har sæde i udvalget indtil næste delegeretforsamling. Såfremt det udtrædende medlem er udvalgets formand, skal næstformanden overtage formandsposten, således at det af Hovedbestyrelsen udpegede medlem bliver menigt medlem af udvalget.

10.8      Ungeudvalget består af 10 personer. Medlemmer til udvalget vælges af unge med sclerose, idet der i hver af foreningens 5 regioner vælges 2 medlemmer til udvalget. Udvalget vælger af sin midte en formand og en næstformand. Hvis Ungeudvalget skønner, at der er behov for at udvide udvalget med flere personer, som kan tilføre udvalget relevante kompetencer, kan udvalget med almindeligt stemmeflertal beslutte at udvide udvalget ved at udpege op til 3 yderligere medlemmer. Udvalget er de unges stemme i foreningen og fokuserer særligt på forhold og aktiviteter for unge med MS.

10.9      Hovedbestyrelsen fastsætter udvalgenes forretningsordener, der skal indeholde nærmere oplysninger bl.a. om udvalgenes arbejdsområder. Hovedbestyrelsen fastsætter aldersgrænsen for medlemskab af Ungeudvalget.

§ 11 - Kandidatudvalg

11.1      Kandidatudvalget er et af Hovedbestyrelsen nedsat udvalg, der har til opgave løbende at søge efter egnede kandidater til poster i foreningen. Kandidatudvalget består af foreningens formand og to øvrige Hovedbestyrelsesmedlemmer, der vælges af Hovedbestyrelsen på første hovedbestyrelsesmøde efter delegeretforsamlingen i de år, hvor der afvikles personvalg. Foreningens direktør er sekretær for Kandidatudvalget.

§ 12 - Opstilling af kandidater og afvikling af valg til tillidsposter

12.1      Valg til tillidsposter i foreningen sker blandt kandidater, der udpeges som følger:

12.2      Opstilling af kandidater til poster i Hovedbestyrelsen

            Kandidater til posten som formand, næstformand, kasserer, posten som Scleroseforsker samt posten som Kommunikationsrådgiver opstilles af kandidatudvalget, der indstiller én kandidat til hver af posterne.

            Kandidater til posterne som Personligt Tilvalgte opstilles ligeledes af kandidatudvalget, der indstiller tre personer til disse poster.

12.3      Opstilling af kandidater til udvalg

            Kandidater til posterne som formand for Sundhedsudvalget, Social- og handicapudvalget samt Lokalafdelingsudvalget opstilles af Kandidatudvalget, der indstiller én kandidat til hver af posterne.

            Kandidater til posterne som medlemmer af udvalgene opstilles af Kandidatudvalget.                 

Ungeudvalget opstiller 2 kandidater fra hver region til Ungeudvalget. Såfremt det ikke er muligt at finde to kandidater i en region, kan der vælges personer fra de øvrige regioner.

12.4      Opstilling af kandidater til posterne som Ungerepræsentanter, Pårørenderepræsentanter, MS-repræsentanter, og Netværksrepræsentanter       

Kandidater til posterne som Ungerepræsentanter, Pårørenderepræsentanter, MS-repræsentanter og Netværksrepræsentanter opstilles af Kandidatudvalget, der indstiller et antal kandidater svarende til det antal personer, som skal vælges til de pågældende poster (dvs. 4 kandidater til posterne som Ungerepræsentanter, 10 kandidater til posterne som Pårørenderepræsentanter og 16 kandidater til posterne som MS-repræsentanter samt 10 kandidater til posterne som Netværksrepræsentanter).

12.5      Opstilling på opfordring af ”stillere”

            Ethvert medlem af foreningen skal herudover kunne opstille til en tillidspost, såfremt den pågældende kandidat kan mønstre minimum 5 stillere, dvs. fremvise dokumentation for, at 5 medlemmer af foreningen støtter vedkommendes kandidatur.

For stillere til kandidater til Ungeudvalget gælder, at stillerne, skal være medlemmer af foreningen, som er under den gældende aldersgrænse på det tidspunkt, hvor valget til Ungeudvalget skal finde sted.

Et medlem, som er stiller for en bestemt kandidat til en given post, kan ikke samtidig være stiller for en anden kandidat til samme post.

12.6      Afvikling af valg

            Valg af medlemmer til diverse udvalg og til poster i Hovedbestyrelsen skal i det omfang valget ikke finder sted på et lokalafdelingsmøde, regionsmøde eller delegeretforsamlingen afvikles som hemmelige valg, der enten kan ske (i) ved hjælp af stemmesedler, der udfyldes af de stemmeberettigede medlemmer og fremsendes til foreningens sekretariat, eller (ii) som en webbaseret afstemning, eller (iii) som en kombination (i) og (ii). Hovedbestyrelsen fastsætter de nærmere regler herfor.

            Valg af medlemmer af Ungeudvalget samt valg af Ungerepræsentanter, Pårørenderepræsentanter, MS-repræsentanter, Netværksrepræsentanter samt regionsvalgte til Lokalafdelingsudvalget skal finde sted i sensommeren/efteråret forud for delegeretforsamlingen i de år, hvor personvalg finder sted. Valg af de pågældende skal senest have fundet sted inden udgangen af september måned det pågældende år.

§ 13 - Hverv i foreningen

13.1      Alle hverv i foreningens organer er ulønnede. Foreningen skal tilstræbe, at ingen personer sidder i samme funktion i samme bestyrelse eller udvalg på ubegrænset tid. 

13.2      Intet medlem af foreningens organer må indgå forretningsaftaler med eller påtage sig lønnet arbejde for foreningen.

13.3      Ingen kan sidde på flere poster i Delegeretforsamlingen. En person, der i forvejen er valgt til en post, der giver sæde i Delegeretforsamlingen, kan således kun stille til valg til en anden post, der ligeledes giver sæde i Delegeretforsamlingen, såfremt vedkommende samtidig fratræder den førstnævnte post. Hvis en person søger valg til flere poster, som hver især giver sæde på Delegeretforsamlingen, skal vedkommende anses for valgt til den post, hvortil han har fået flest stemmer.

§ 14 - Regionalt samarbejde

14.1      I hver af landets 5 regioner koordineres aktiviteterne på regionsmøder, hvori deltager repræsentanter fra hver af de respektive regioners lokalafdelinger. Møderne afholdes 1 – 2 gange årligt og indkaldes af Lokalafdelingsudvalget.

§ 15 - Sekretariatet

15.1     Sekretariatet ledes af en af Hovedbestyrelsen ansat direktør, hvis kompetence og ansættelsesvilkår fastsættes af Hovedbestyrelsen.

15.2      De ansatte i sekretariatet kan deltage - uden stemmeret - i foreningens organers møder, med mindre organerne i de enkelte tilfælde beslutter andet. De ansatte i sekretariatet, der er medlem af foreningen, har ikke stemmeret ved valg af personer til poster i foreningen, ligesom de ikke kan være stillere for kandidater.

15.3      Sekretariatet har til opgave at varetage foreningens administrative og økonomiske anliggender, herunder gennemførelsen af de beslutninger, der træffes af delegeretforsamlingen og Hovedbestyrelsen, samt at bistå foreningens øvrige organer.

§ 16 - Tegningsret

16.1      Foreningen tegnes af foreningens formand, næstformand eller kasserer i forening med et andet hovedbestyrelsesmedlem eller af en af disse i forening med direktøren.

16.2      Hovedbestyrelsen kan meddele prokura.

§ 17 - Årsrapport

17.2      Foreningens regnskabsår er kalenderåret. Årsrapporten revideres af en statsautoriseret revisor, der vælges af delegeretforsamlingen.

§ 18 - Vedtægtsændringer

18.1      Vedtægterne kan ændres, når mindst 2/3 af de afgivne stemmer på delegeretforsamlingen er for ændringsforslaget.

18.2      Træffer delegeretforsamlingen beslutning om foreningens opløsning, skal der samtidig træffes beslutning om anvendelse af foreningens midler til fremme af foreningens formål eller et dermed beslægtet almennyttigt formål, hvilken beslutning kræver godkendelse af det ministerium, hvis ressort omfatter sundhedsområdet.

 

Således vedtaget på foreningens delegeretforsamling den 17. november 2018.