Fakta om Progressive MS Alliance

Mere 2,3 millioner mennesker verden over lever et liv med sclerose. Mere end halvdelen - over en million - lever med progressiv sclerose.

Hvad er progressiv sclerose?

Progressiv sclerose er en form for sclerose, hvor sygdommen forværres over tid. Hver eneste dag medfører progressiv sclerose et gradvist tab af mobilitet, kognition funtionsevne, evnen til at arbejde og ikke mindst ens selvstændighed som menneske.

Trods fremskridt inden for behandling af andre typer sclerose er der på nuværende tidspunkt ingen behandlinger for progressiv sclerose. Det er baggrunden for den brede internationale forskningssatsning på at finde behandlingsformer for progressiv sclerose, den internationale Progressive MS Alliance.

Kvinde som sidder i en stue. Det er Louise som er med i Video om Progressive MS Alliance
Louise fra Danmark er med i videoen fra Progressive Alliance

Hvad er udfordringerne ved progressiv sclerose?

Forskere verden over har endnu ikke den nødvendige viden, som skal til for at kunne identificere sygdomsmønstret ved progressiv sclerose. En viden, som er nødvendig, for at kunne fremskynde processen for en kommende behandlingsform. Forskere mangler desuden  viden og metoder til at teste, hvordan og hvorfor progressiv sclerose skrider så gradvist frem. Mennesker med progressiv sclerose har i den grad brug for løsninger og svar nu, da mange mennesker hver dag lever med den viden, at deres sygdomsforløb kun går den forkerte vej.

The Progressive MS Alliance

Progressive MS Alliance er et voksende globalt initiativ. Alliancens arbejde blev skudt i gang, da man ville samle verdens førende scleroseeksperter til at klarlægge og identificere nuværende viden om progressiv sclerose og ikke-eksisterende behandling. Derefter blev en handleplan iværksat med det formål, at et snarligt gennembrud indenfor forskning på et tidspunkt vil kunne ændre verdenen for mennesker med progressiv sclerose.

2014

• I 2014 uddelte Alliancen sine første forskningsbevillinger i den såkaldte "Challenge Awards". Der kom 195 ansøgninger fra 21 lande. 22 ansøgninger blev tildelt en bevilling. Se hvilke i denne oversigt over projekter og forskningslegater.
  • Et stort overblik over den globale forskning - et research portfolio - blev udviklet for bedre at forstå, hvor der er interessant forskning på vej.
  • Alliancen afholdt to Industry Forum-møder, hvor alle interessenter inviteredes til at samarbejde med Alliancen.

2015

• 80 forskere og læger fra hele verden samledes til en konference arrangeret af Alliancen i Boston 2015. Læs mere (på engelsk)
  • Anden runde af forskningsbevillinger blev fuldført med uddeling af 11 såkaldte Collaborative network Awards, som hver lød på 50.000 euro. Der kom 52 ansøgninger fra forskningsnetværk, der tilsammen består af 480 forskere. De 11 udvalgte projekter var netværk bestående af forskere på tværs af forskningsintuitioner og lande. Legaterne blev givet som planlægningslegater, som skulle etablere og styrke forskningsnetværkene. Se hvilke netværk, der modtog legater, i oversigten over projekter og forskningslegater

2016

• Mere ned 200 forskere mødtes i San Fransisco i maj måned for at drøfte fremskridt, udfordringer og næste skridt i arbejdet med at fremskynde udvikling af medicin til progressiv MS
  • I forbindelse med den årlige sclerosekongres ECTRIMS (Europeen Commitee for Treatment and Reseach in Multiple Sclerosis) blev modtagerne af en ny forskningsbevilling offentliggjort; de såkaldte Collaborative Network Award grants. Denne gang var der tale om store bevillinger på hver især 4,2 millioner euros, svarende til godt 31 millioner kroner, der skal financiere forskningsprojekter over 4 år. Tre af de netværk, som havde modtaget planlægningslegater i 2015, blev udvalgt af kommitteen til at modtage de store bevillinger. Se hvilke projekter, der er tale om, i oversigten over projekter og forskningslegater.

Hvordan arbejder Progressive MS Alliance?

Globalt Lederskab, som vil sikre, at forskningen bliver:

• fokuseret på de barrierer, som hæmmer udviklingen af behandlingen af progressiv sclerose
  • integreret på tværs af scleroseorganisationer og samfundsorganisationer
  • systematisk målt og evalueret, og der konstant arbejdes løbende med forbedringer

Hvordan bliver forskningen finansieret?

Verdensomspændende ressourcer vil finansiere den bedste forskning, hvor det måtte være i verden, og dermed frigøre forskersamfundet, så de kan fremskynde resultater med størst effekt og potentiale.

Læs mere om Progressive MS Alliance på Alliancens hjemmeside

Eller læs om alliancen i brochuren (på engelsk) her

The international Progressive MS Alliance fortsætter med at udvikle sig og vokser. Alliancen er en global sammenslutning, og medlemmerne i dag er:

Associazione Italiana Sclerosi Multipla (Italien); Deutsche Multiple Sklerose Gesellschaft (Tyskland);Esclerosis Múltiple España (Spanien); MS Research Australia (Australien); Multiple Sclerosis International Federation (UK); Multiple Sclerosis Society of Canada (Canada); Nationale Belgische Multiple Sclerosa Liga (Belgien); National Multiple Sclerosis Society (USA); Stichting MS Research (Holland) og Scleroseforeningen.