Støt os i kampen

DKK
Støt os

Vandladningsforstyrrelser

God information og forståelse af baggrunden for vandladningsproblemerne hos mennesker med sclerose er ofte betydningsfuld

Ofte vil mange patienter indskrænke deres væskeindtagelse for på den måde at omgå problemerne med hyppige vandladninger og inkontinens. Det er meget vigtigt, at man undgår dette, og at man dagligt indtager en tilstrækkelig mængde væske.

Medicinsk behandling

Ofte vil vandladningssymptomerne variere i styrke. Det hyppigste og mere vedvarende problem er forårsaget af ufrivillige blæresammentrækninger. Der findes medicin, der kan hæmme denne overaktivitet af blæren. Denne medicin kan for eksempel være ercoril, detrusitol og urispadol. Hos en del patienter kan medicinen dog give anledning til dårlig blæretømning.Hvis blæresymptomerne ændrer sig, eller hvis der kommer tegn på urinvejsbetændelse, eller der observeres blod i urinen, må egen læge kontaktes igen.

Kateter

Samtidig tømning af blæren med kateter, udført af patienten, kan derfor blive nødvendig. Denne teknik læres som regel let. Katetret lægges op gennem urinrøret, og blæren tømmes, og herefter fjernes katetret igen. Dette kan efter behov foretages flere gange dagligt.

Permanent kateter

Hos patienter, hvor problemet overvejende er dårlig blæretømning, er behandlingen også katheterisation. I daglig tale anvender man betegnelsen RIK for denne behandling. Det står for Ren Intermitterende Katheterisation. I meget få tilfælde kan man være nødt til at foretage kirurgisk behandling, og endelig kan man hos nogle patienter være nødsaget til at lade katetret ligge permanent til blæren.

Generelle råd

• Lad lægen udelukke urinvejsbetændelse ved at undersøge urinen for bakterier
  • Udfyld et vandladningsskema, som viser antallet af daglige vandladninger samt inkontinenstilfælde
  • Bed om at få målt mængden af urin, der står tilbage i blæren efter vandladning. Hvis mængden overstiger 100 ml, vil man sædvanligvis anbefale, at lægen eller en sygeplejerske lærer den scleroseramte at udføre ren intermitterende katheterisation (se ovenfor)