Udvikling af en adeno-vektor baseret model til undersøgelse af vævs-residente memory CD8+ T celler i CNS

Celler, der er i stand til at huske antigener den tidligere har mødt kaldes Hukommelsesceller. Man er fornyligt blevet bekendt med en underpopulation, af hukommelsesceler; disse kaldes vævs-residente hukommelses T celler (Trm). Dette forskninsprojekt beskæftiger sig med disse væs-residente hukommelses celler.

Emneområde: Sygdomsmekanismer

Forskningsassistent Amalie S. Schøller fortæller om projektet.

Fondsmodtagermøde 2018.

Formål

Vævs-residente memory CD8+ T-celler (Trm’s) findes steder, hvor der tidligere har været infektion/præsentation af antigen. De egenskaber Trm’s har, gør dem fordelagtige som en første forsvarslinie, men når det gælder hjernen, og specielt i kombination med autoreaktive T-celler, kan Trm’s potentielt være meget problematiske. Viden om, hvorvidt Trm’s er tilstede i hjernen efter lokal inflammation er derfor vigtig. Formålet med dette projekt er at udvikle en model til at undersøge, om Trm’s kan findes i hjernen, og hvad forudsætningerne for dannelsen i så fald er. Denne model har og vil give os vigtig viden omkring Trm’s; en viden, der potentielt kan bidrage til en optimering af sclerose behandlingen.

Mød forskeren

Forskningsassistent Amalie S. Schøller

Forskningsasisstent Amalie S. Schøller

Hvad driver dig personligt i dit arbejde med MS-forskning?

Jeg er meget interesseret i hjernens mekanismer samt i immunsystemets aspekter. Jeg finde det spændende at begge emner indeholder uafklarede mekanismer, som muligvis medvirker til at give det sygdomsbillede, vi ser hos MS-patienter.
Jeg synes det er enormt vigtigt, at der bliver forsket i netop primær progressiv sklerose, da mange patienter lider af denne sygdom uden udsigt til en relevant behandling. At møde og se disse patienter i min hverdag, motiverer mig til at gå et ekstra skridt for at komme nærmere en behandling, der virker.

Forskningsassistent

Hvilken betydning har det for din forskning at projektet har modtaget midler fra Scleroseforeningen?

At modtage fondsmidler fra Scleroseforeningen er først og fremmest det, der økonomisk har muliggjort vores arbejde.
Derudover er det en kæmpe motivationsfaktor, at en forening som Sleroseforeningen anerkender vigtigheden i den forskning, vi laver.

Forskningsassistent

Kort rapport