Hun har haft sclerose tæt inde på livet, lige siden hendes søster blev ramt af sygdommen for 16 år siden, og hun har set og delt de mange bekymringer, der kan følge med den uhelbredelige og fremadskridende sygdom lige så længe.

”Det er en lumsk sygdom, som kan ramme meget forskelligt, men som hele tiden er der som et spøgelse, fordi man ikke kan vide, hvordan eller hvornår sygdommen lige pludselig vil udvikle sig. Sygdommen kan ligge i dvale og lige pludseligt kan den angribe igen. Den konstante uvished gør, at det er en belastende sygdom for både de ramte og deres pårørende,” lyder 42årige Anne Honoré Østergaards motivation for at påtage sig rollen som erhvervsambassadør for Scleroseforeningen.

”Jeg kan hverken fjerne sygdommen eller få den til at fylde mindre. Det, jeg kan, er at være med til at skabe noget awareness om sygdommen og noget forståelse for, hvor vigtigt det er, at vi bliver ved med at støtte forskningen i sygdommen. Der er ingen kur – endnu. Men i løbet af de 16 år, jeg har fulgt sygdommen tæt, er der kommet bedre behandlinger, og det kan vi takke forskningen for. Forskning nytter, og det budskab vil jeg gerne være med til at brede ud.”

Anne Honoré Østergaard glæder sig til sin nye rolle som erhvervsambassadør:

”Vi skal fortsætte det gode arbejde med at bygge værdiskabende partnerskaber op mellem foreningen og erhvervslivet, og det glæder jeg mig til at være med til at være bindeled for. Det er ikke bare i foreningens, men også i erhvervslivets interesse. Erhvervslivet vil gerne støtte en god sag, og Scleroseforeningen har en god sag, der ikke mindst er vigtig i Danmark, hvor vi har en af verdens højeste forekomster af sygdommen.”

Jeg kan hverken fjerne sygdommen eller få den til at fylde mindre. Det, jeg kan, er at være med til at skabe noget awareness om sygdommen og noget forståelse for, hvor vigtigt det er, at vi bliver ved med at støtte forskningen i sygdommen. Forskning nytter, og det budskab vil jeg gerne være med til at brede ud.

Anne Honoré Østergaard, erhvervsambassadør for Scleroseforeningen

Ilddåb

Ilddåben som erhvervsambassadør er lige rundt om hjørnet. Faktisk har Anne Honoré Østergaard allerede tyvstartet på den. Hun skal lede Scleroseforeningens store YOU GO-event i Aalborg, hvor hun skal få nordjyderne til at gå for en verden uden sclerose den 2. maj, og det er et arbejde, hun allerede har kastet sjæl og energi ind i.

”Det bliver kæmpestort og godt. Vi har koblet os på Idrætsmødet i Aalborg, vi har fået Aalborg Kommune ind over, og vi har allerede vores første erhvervssponsor i hus og er i fuld gang med at bygge flere værdiskabende partnerskaber op med erhvervslivet,” forklarer hun energisk.

Også i Scleroseforeningen er glæden stor over samarbejdet:

”Vi glæder os til samarbejdet med Anne Honoré Østergaard og byder hende hjerteligt velkommen. Der er ingen tvivl om, at hun med sit store netværk og forståelse for erhvervslivet vil være en stor gevinst for sclerosesagen. Det har Anne allerede vist,” siger Scleroseforeningens leder for Erhverv og Event Mette Hjulmand.