TUREN TIL AVERNAKØ

Søndag den 25. august mødtes de forventningsfulde deltagere til årets ø-tur ved færgelejet i Fåborg. Med frisk vind fra øst, meget spredte cumulusskyer på den næsten septemberblå himmel, lagde vi fra land med Fåborgs gule kirketårn som pejlemærke. Efter en pragtfuld sejlads med en afstikker til Lyø ankom vi til Avernakø, hvor guiden ventede os. Vandreturen gik ad øens eneste asfalterede vej med første stop ved vejen ned til helikopterlandingsbanen. Her fulgte et lille foredrag om den gode service som øboerne havde i tilfælde af akut sygdom. Næste stop var ved øens majstang, hvor vi blev beriget med oplysninger om kranse- og buketforskellene på øens majstænger. Herefter var kirkegården med det berømte gravsted til minde om R A F flyveren samlingsstedet. En tur i kirken sluttede rundvisningen, hvorefter turen gik til den tidligere skole, hvor frokosten skulle indtages. Her nød vi bl.a. øspecialiteter i form af tarteletter med kaninkød, gedepostej og gedepølse. En rundvisning i haven afsluttede frokosten inden turen gik tilbage til færgelejet. En udbytterig og dejlig sensommertur med tak til Arne for den gode tilrettelæggelse.