Er du blevet ringet op?

Her på siden kan du læse, hvorfor Scleroseforeningen har ringet til dig og om vores etiske retningslinjer for telefonisk fundraising.

Du kan også læse om hvilke aktiviteter bidragene støtter og vores guidelines vedrørende at give personlige oplysninger over telefonen.

Derfor ringer vi til dig

I Scleroseforeningen har vi gennem flere år brugt telefonen, som én af vores måder at hverve medlemmer og få bidragsydere til foreningens arbejde for mennesker med sclerose. Det gør vi, fordi det giver os muligheden for at få en snak om foreningen, vores arbejde og dine muligheder for at bidrage til målet om en verden uden sclerose.

Du er altid velkommen til at ringe til os på tlf. 36 46 36 46, hvis du er i tvivl om noget i forbindelse med et opkald. Hos os kan du få bekræftet, at den person, du har talt med, faktisk arbejder for Scleroseforeningen, og at oplysningerne bliver brugt korrekt.

Hvem ringer til mig?

Vi har et lille dedikeret team af fundraisere, som sidder på vores kontor på Poul Bundgaards Vej i Valby og ringer til potentielle nye bidragsydere.

De ringer aldrig med skjult nummer, men fra et af følgende telefonnumre:

• 36 46 26 33
  • 82 13 27 82
  • 82 13 56 05

I perioder får vores faste fundraisere hjælp af et eksternt telemarketingbureau, som vi har haft et fast samarbejde med i mange år. Vi samarbejder kun med samarbejdspartnere, som kender os og vores arbejde godt, og det betyder meget for os, at det er mennesker, vi har tillid til.

Må jeg give personlige oplysninger over telefonen?

Ja, du kan trygt oplyse dit registrerings- og kontonummer samt CPR-nummer over telefonen, og for at kunne oprette en fast støtteaftale via betalingsservice beder vi dig om disse oplysninger.

Forbrugerombudsmanden og Datatilsynet understreger i deres vejledninger, at du gerne må udlevere dit CPR-nummer og dine konto-oplysninger over telefonen, når du opretter en betalingsserviceaftale. Du kan derfor trygt give os disse oplysninger.

Du kan også læse Forbrugerrådets vejledning på deres hjemmeside

Hvad går pengene til?

Når du støtter Scleroseforeningen, kan du være sikker på, at pengene gør nytte og kommer mennesker med sclerose til gode. Scleroseforeningen er en privat sygdomsbekæmpende forening, der arbejder til gavn for mennesker med sclerose. Vi er derfor helt afhængige af, at du og andre tror på, at vores arbejde nytter. Faktisk er mere end 90 % af vores arbejde baseret på bidrag fra private støtter.

Antallet af danskere med sclerose er fordoblet på bare 20 år, og 2 ud af 3 nye tilfælde er kvinder. Samtidig er Danmark et af de lande, der har den allerhøjeste forekomst af sclerose. Derfor har dit faste bidrag overordentlig stor betydning for, at vi kan kæmpe endnu hårdere for en verden uden sclerose. Alene i 2017 var det bl.a. takket være faste støtter som dig muligt at sende knap 15 millioner kroner afsted til ny forskning.

Læs mere om de mange aktiviteter, som dit bidrag gør muligt

Vores etiske retningslinjer for telefonisk fundraising

Når vi ringer til potentielle bidragydere, følger vi den gældende lovgivning på området, ligesom vi følger de regler og etiske retningslinjer for telefonisk fundraising, som vores brancheorganisation ISOBRO har fastlagt blandt velgørende organisationer.

For dig betyder det blandt andet, at:

• Vi kommunikerer åbent, sandfærdigt og redeligt om Scleroseforeningen, vores aktiviteter og om den måde, midlerne anvendes.

• Vi tilstræber ikke at ringe til privatpersoner, som har frabedt sig telefonisk henvendelse eller til personer, der så vidt det kan vurderes, ikke er myndige eller i stand til at tage ansvar for egne handlinger.

• Vi respekterer et afslag og afslutter alle samtaler på en høflig og respektfuld måde.

• Vi sikrer os altid, at en ny bidragyder eller medlem får korrekt og fuldkommen information om en bidrags- eller medlemsaftale – herunder at der er fuld fortrydelsesret.

• Alle oplysninger bliver til enhver tid behandlet fortroligt og i overensstemmelse med gældende regler om beskyttelse af personhenførbare data.

Læs mere om ISOBROs retningslinjer

Ring til os, hvis du er i tvivl eller har spørgsmål

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du er i tvivl om noget i forbindelse med et opkald. Du er også velkommen til at stille andre spørgsmål til vores telefoniske fundraising-aktiviteter. Hvis du oplever, at du har haft en negativ oplevelse med at blive ringet op af Scleroseforeningens fundraisere, vil vi meget gerne høre fra dig. Vores telefonnummer er 36 46 36 46, og telefonen er åben mandag til torsdag kl. 8-16 og fredag kl. 8-14.