Musik og Hjernen

Lørdag d. 8. marts havde vi i Storkøbenhavn Syd, et foredrag om ”musik og hjernen”.

Vi havde formået at få forsker Anders Dohn, som er forsker ved Aarhus universitet til at komme og besøge os for at fortælle om, hvordan musik påvirker hjernen, og hvordan vi kan bruge musikken til noget konstruktivt i vores hverdag. Anders Dohn har i sin forskning påvist, at musik har en helbredende virkning. Det behøver ikke være noget specielt musik, men noget der virker beroligende på én selv.

Det er bevist ved forsøg i en MR-scanner, at man kan formindske smerter ved hjælp at musik.

Musik kan også udvikle sproget hos afasi-patienter. Det så vi hos en afasi-patient, som havde et knudret uforståeligt sprog, men når man tilførte musik, blev talen klar og forståelig, især når han sang. Ved hjælp af musik kan mange Parkinson-ramte gå normalt, når musikrytmen lagres i hjernen.

Vi, som har sclerose, kan også få glæde af musik, både til at stresse af og få ”ro på ”.

Anders Dohn fortalte også med stor indlevelse, hvordan musik også uden sang, påvirker os. Han gav eksempler på bl.a. trommer ved stammedanse, gregoriansk kirkesang og nutidens filmmusik, begravelsesmusik og forretningernes musak.

Vi takker for et spændende foredrag, som gav gode inputs.

Klik på billedet herunder og se billeder fra Musik og Hjernen