Julemad, godter og gaver….. Julen nærmer sig, og det samme gør udsigten til et øjebliks pause fra hverdagens travlhed og bekymringer, hvor vi hygger i familien, spiser andesteg, synger, danser om juletræet og nyder børnenes glæde og spænding, når de pakker gaver ud. Men for stadig flere familier er julen ikke et afbræk fra hverdagens bekymringer.

Det mærkes tydeligt her i foreningen. Mens vi i 2021 modtog 182 ansøgninger fra familier med sclerose, var tallet i 2022 steget til 300.

Den store stigning overrasker ikke vores rådgivningschef og socialrådgiver Nadia Buchard: ”Folk har ringet ind siden sommerferien. De aner ikke deres levende råd om, hvad de skal gøre eller stille op for at få pengene til at slå til,” siger hun.

I mange familier med sclerose er pengene i forvejen små ifølge rådgivningschefen. Den invaliderende sygdom rammer tidligt i livet, og mange vil være på førtidspension, have et fleksjob eller være under udredning af deres arbejdsevne på endnu lavere ydelser, mens børnene endnu er små. Af samme grund er det ifølge Nadia Buchard ”desværre ikke nyt”, at der er mange, der har svært ved at få råd til de mange ekstra udgifter til julemad, juletræ og gaver til børnene, og ”alt det de fleste af os bare tager for givet”.

Alt unødvendigt er sparet væk, der er ikke penge til at købe tøj og sko, som mine børn kunne have behov for. Der er dårligt penge nok, til at jeg kan købe mad til mine børn hele måneden. Med julelegatet vil jeg kunne give dem en følelse af at være ligesom deres venner og kunne være med i samtalerne, når de vender tilbage i skole efter juleferien.

Kvinde med sclerose, enlig mor til to unge teenagebørn, julehjælpsmodtager 2022

Ikke penge nok til mad

”Men,” understreger hun: ”de voldsomme prisstigninger, vi har set i år, gør, at det ikke bare handler om behovet for hjælp til julen. Problemet stikker langt, langt dybere. Der er børnefamilier med en mor eller far med sclerose, hvor der ikke er penge nok til mad hele måneden. Der er forældre med sclerose, hvor sygdommen er så fremskreden, at de må bede deres handicaphjælper hjælpe dem med at skralde mad, så familien kan få mad på bordet!”

”De mange ansøgninger er et klart advarselstegn, som bør tages meget alvorligt,” opfordrer hun:

”Den store stigning viser, at det virkelig er nu, Folketinget skal se at komme i arbejdstøjet. Det haster med at få hjælp ud til de familier, der er mest udsatte. De lever i forvejen på lave ydelser. Gabet mellem deres ydelser og de enorme prisstigninger bliver større og større, samtidig med at mange på grund af sygdom ingen mulighed har for at påvirke deres egen økonomi.”

De voldsomme prisstigninger, vi har set i år, gør, at det ikke bare handler om behovet for hjælp til julen. Problemet stikker langt, langt dybere. Der er børnefamilier med en mor eller far med sclerose, hvor der ikke er penge nok til mad hele måneden.

Nadia Buchard, rådgivningschef og socialrådgiver i Scleroseforeningen

Fordobling af julehjælp i 2022

I 2022 har vi uddelt 650.000 kr. i julehjælp mod 320.000 kr. i 2021. Det har blandt andet været muligt takket være private donationer.

2/3 af julehjælpsmodtagerne i 2022 er børnefamilier. Børnefamilierne har modtaget 2.500 kr. i julehjælp, mens ansøgere uden hjemmeboende børn har modtaget 1.500 kr.

32 procent af alle knap 18.000 sclerosepatienter i Danmark har hjemmeboende børn under 18 år, og omkring 10.000 hjemmeboende børn og unge under 18 år lever i en familie med en mor eller en far, der har sclerose. I hver 5. familie er den sclerosesyge forælder eneforsørgende.

Vi har uddelt julehjælp hvert år siden 1991. Hjælpen er fortrinsvis målrettet børnefamilier med sclerose.

Ansøgningsfristen for Scleroseforeningens julehjælp i 2022 var 27. november 2022, og alle modtagere af julehjælp i 2022 har fået direkte besked.