Derfor ringer vi til dig

Vi har gennem flere år brugt telefonen som en af vores måder at hverve medlemmer og bidragsydere til vores arbejde for mennesker med sclerose. Det gør vi, fordi det giver os muligheden for at få en snak om foreningen, vores arbejde og dine muligheder for at bidrage til målet om en verden uden sclerose.

Du er altid velkommen til at ringe til os på 36 46 36 46, hvis du er i tvivl om noget i forbindelse med et opkald. Hos os kan du få bekræftet, at den person, du har talt med, faktisk arbejder for Scleroseforeningen, og at oplysningerne bliver brugt korrekt.

Hvem ringer?

Vi har et lille dedikeret team af telefundraisere, som sidder på vores kontor på Poul Bundgaards Vej i Valby og ringer til potentielle nye bidragsydere.

Vi ringer fra et af følgende telefonnumre:

• 32221253
  • 32221679
  • 32227628
  • 32229531
  • 32224194
  • 32222789
  • 32227593
  • 32222631

I perioder får vores faste fundraisere hjælp af et eksternt telemarketingbureau, som vi har haft et fast samarbejde med i mange år. Vi samarbejder kun med samarbejdspartnere, som kender os og vores arbejde godt, og det betyder meget for os, at det er mennesker, vi har tillid til. Dette telemarketingbureau ringer fra skjult nummer.

Vi vil meget gerne høre fra dig, hvis du har haft en negativ oplevelse med at blive ringet op af vores fundraisere. Vores telefonnummer er 36 46 36 46, og telefonen er åben mandag til torsdag mellem klokken 8 og klokken 16 og fredag mellem klokken 8 og klokken 14.

Må jeg give personlige oplysninger over telefonen?

Ja, du kan trygt oplyse dit registrerings- og kontonummer samt CPR-nummer over telefonen, og for at kunne oprette en fast støtteaftale via betalingsservice beder vi dig om disse oplysninger.

Forbrugerombudsmanden og Datatilsynet understreger i deres vejledninger, at du gerne må udlevere dit CPR-nummer og dine konto-oplysninger over telefonen, når du opretter en betalingsserviceaftale. Du kan derfor trygt give os disse oplysninger.

Du kan også læse Forbrugerrådets vejledning på deres hjemmeside

Hvad går min støtte til?

Når du støtter Scleroseforeningen, kan du være sikker på, at pengene gør nytte og kommer mennesker med sclerose til gode. Scleroseforeningen er en privat sygdomsbekæmpende forening, der arbejder til gavn for mennesker med sclerose. Vi er derfor helt afhængige af, at du og andre tror på, at vores arbejde nytter. Faktisk er mere end 90 % af vores arbejde baseret på bidrag fra private støtter.

Antallet af danskere med sclerose er fordoblet på bare 20 år, og 2 ud af 3 nye tilfælde er kvinder. Samtidig er Danmark et af de lande, der har den allerhøjeste forekomst af sclerose. Derfor har dit faste bidrag overordentlig stor betydning for, at vi kan kæmpe endnu hårdere for en verden uden sclerose. Alene i 2022 var det blandt andet takket være faste støtter som dig muligt at sende knap 18 millioner kroner afsted til ny forskning.

Sclerose i Danmark

I Danmark lever 18.616 mennesker med sclerose.

Cirka 700 danskere får stillet diagnosen hvert år. To tredjedele er kvinder. De fleste patienter er mellem 20 og 40 år gamle, når de oplever de første symptomer.

62 procent lever med diagnosen attakvis sclerose, hvor forværring af sygdommen sker i såkaldte “attakker”, der er angreb i centralnervesystemet. For flere vil diagnosen udvikle sig til sekundær progressiv sclerose, hvor forværrings sker gradvist. 10 procent har diagnosen primær progressiv sclerose, hvor forværringen er gradvis allerede fra sygdommens debut.

Danmark har den højeste forekomst af sclerose i verden.

Vores etiske retningslinjer for telefonisk fundraising

Når vi ringer til potentielle bidragsydere, følger vi den gældende lovgivning på området, ligesom vi følger de regler og etiske retningslinjer for telefonisk fundraising, som vores brancheorganisation ISOBRO har fastlagt blandt velgørende organisationer.

For dig betyder det blandt andet, at:

• Vi kommunikerer åbent, sandfærdigt og redeligt om Scleroseforeningen, vores aktiviteter og om den måde, midlerne anvendes.

• Vi tilstræber ikke at ringe til privatpersoner, som har frabedt sig telefonisk henvendelse eller til personer, der så vidt det kan vurderes, ikke er myndige eller i stand til at tage ansvar for egne handlinger.

• Vi respekterer et afslag og afslutter alle samtaler på en høflig og respektfuld måde.

• Vi sikrer os altid, at en ny bidragsyder eller medlem får korrekt og fuldkommen information om en bidrags- eller medlemsaftale – herunder at der er fuld fortrydelsesret.

• Alle oplysninger bliver til enhver tid behandlet fortroligt og i overensstemmelse med gældende regler om beskyttelse af personhenførbare data.