Hvad du ikke vidste om Rap om Kap!

Scleroseforeningens lokalafdelinger har siden 1998 haft muligheden for at omdanne den lokale sø, bæk, å eller havnebassin til et rent andekapløb. Små gule gummiænder med rød kasket har således været med til at skaffe penge til både lokal- og landsforeningen.

Kæmpe and, til rap om kap

Til Danmark fra Canada

I 1997 var Scleroseforeningens direktør Peter Kauffeldt og den nuværende vicedirektør Torben Damsgaard på besøg i den canadiske Scleroseforening for at få ideer og inspiration til blandt andet events.

"Der var en, der nævnte noget om et Rubberduck Race. Vi så nogle få billeder, blandt andet af tusindvis af ænder, der blev smidt i vandet. Så vi kom hjem med en overordnet ide om, hvad sådan et andekapløb skulle indeholde," fortæller vicedirektør Torben Damsgaard.

Rubberduck på dansk?

Herefter gik udviklingsarbejdet i gang, både hvad angår indholdet af selve arrangementet, men også det praktiske såsom at finde et navn. "Vi gik i lang tid og kunne ikke rigtig finde ud af, hvad det skulle hedde. Så en dag gik jeg ind og spurgte vores daværende informationschef. Hun sagde med det samme, at det skulle selvfølgelig hedde Rap om Kap, og selvfølgelig skulle det det," siger Torben Damsgaard smilende.

I 1998 blev Anden sluppet løs

Rap om Kap blev udviklet som et færdigt koncept, så det var nemt at gå til for lokalafdelingerne. I 1998 blev det første Rap om Kap holdt i Odense, hvor det er blevet holdt hvert år siden da. Efterfølgende har flere andre lokalafdelinger også fået smag for den lille gummiand.

Overskud og synlighed

Overskuddet fra kapløbet mellem de gule ænder bliver hver gang delt ligeligt mellem lands- og lokalafdelingen.

"Men Rap om Kap er ikke kun et spørgsmål om penge, det er også et spørgsmål om synlighed. Det ville være godt, hvis folk tænkte på Scleroseforeningen, hver gang de så en gul and," siger Einar Berdal, ansat i Scleroseforeningen.

Nødstedt and

Selve rappet

De mange gule gummiænder, der svømmer i Rap om Kap væddeløbet, har hvert et nummer, og i ugerne inden kapløbet sælges der lodsedler - ANDelsbeviser -, hver enkelt med et nummer, der svarer til en af ænderne.

På den store dag skydes kapløbet i gang, når tusindvis af svømmeklare ænder bliver søsat. I den anden ende er der opstillet en flydespærre ved målet.

Falck hjælper nødstedte ænder

Flere steder kan det være nødvendigt at hjælpe de små gummiænder, for de kan ikke svømme, hvis der ikke er strøm i vandet. Så her må den lokale Falck Station, vandforsyningen eller andre være behjælpelige med at få vandet til at løbe den rigtige vej og med en nogenlunde fart.

Den heldige vinder og ANDelsbeviser

Den and, der først kommer i mål er selvfølgelig vinderen og så fremdeles udeles pladserne. De personer, der har et ANDelsbevis med samme nummer som en af de vindende ænder, er de heldige vindere af en af de mange flotte præmier, den lokale afdeling af Scleroseforeningen har skaffet.