Lav en aftale med en bank eller et lokalt pengeinstitut

Som koordinator eller medlem af lokalafdelingens bestyrelse er det vigtigt, at du i god tid får lavet en aftale med en eller flere lokale banker/pengeinstitutter om optælling af de indsamlede penge.

Sådan får du lavet en aftale

Du vil modtage en ’opstillingspakke’ i uge 11, som indeholder et informationsbrev, du kan bruge til kontakten til banken.

Det er valgfrit, hvilken bank du vil lave aftale med. Dog slipper vi for gebyrer, hvis du vælger en Danske Bank filial.

Banker deltager på forskellige måder i optællingen

Det er meget forskelligt, hvordan banken vil deltage i optællingen. Enkelte banker stiller lokaler og personale til rådighed, og andre vil kun deltage, hvis I selv står for optællingen ved deres mønttællemaskiner. Under alle omstændigheder er det vigtigt, at banken ved, hvornår I kommer, da I vil optage mønttælleren et godt stykke tid.

Tag en snak med banken

Snak med din lokale bank, og find en løsning, der passer både jer og dem. Eksempler på mulige løsninger:

• I kommer med alle indsamlingsbøsser på et fastsat tidspunkt, og banken hjælper jer med at skære indsamlingsbøsserne op og tælle pengene.
  • I samler alle indsamlingsbøsser og skærer dem op, inden I går i banken med pengene, hvor enten I selv og/eller bankens personale tæller pengene op.
  • Du laver en aftale med banken om, at indsamlerne kommer direkte i banken, og sammen med en medarbejder fra banken tæller op ved mønttællemaskinen, hvorefter de sætter pengene ind på indsamlingskontoen. Det kan evt. foregår på fastsatte tidspunkter, eksempelvis hverdage fra kl. 14-16.

To personer skal være til stede, når bøsserne åbnes

NB! Ifølge indsamlingsloven SKAL der ved åbning af indsamlingsbøsserne være minimum to personer til stede, og den ene af disse skal være dig som koordinator eller et medlem af lokalafdelingens bestyrelse.