Det går pengene til

De penge vi modtager, bliver brugt på en række aktiviteter

Vi vil udrydde sclerose!

- men indtil det sker, skal vi gøre det lettere at leve med sygdommen.

Sådan arbejder vi

Derfor støtter vi både forskningen og tilbyder rådgivning og information.

Og vi vil være til stede, der hvor de, der har sygdommen inde på livet, har brug for os.

Vi arbejder næsten udelukkende for indsamlede midler. Ikke mindre end 90 % af foreningens aktiviteter er baseret på støtte fra private. Derfor nytter det, når du støtter.

Scleroseforeningens aktiviteter kan samles i tre indsatsområder, der afspejler foreningens vision: Forskning, Patientstøtte og Information.

Her er et udvalgt af de aktiviteter, vi har fokus på.

Forskning

Scleroseforeningen støtter al væsentlig scleroseforskning i Danmark og samarbejder med andre lande, der kan bringe os nærmere et gennembrud. Foreningen støtter hvert år omkring 20 forskellige projekter med omkring 7- 8 millioner kroner.
Læs mere om støtten til forskningen

Gratis rådgivning

Alle medlemmer – både mennesker med sclerose og deres pårørende har adgang til kompetent og gratis rådgivning fra Scleroseforeningens eksperter.
Læs mere om vores rådgivningstilbud

Hospitaler og rehabilitering

Ry og Haslev har hver sit Sclerosehospital. Hospitalerne drives af Scleroseforeningen og kan benyttes af sclerosepatienter fra hele landet. Hospitalerne har landets mest udviklede tværfaglige behandlingstilbud inden for rehabilitering.
Læs mere om Sclerosehospitalerne

Netværk og kurser

Scleroseforeningen har 47 lokalafdelinger i hele landet. Omkring 800 frivillige er engageret i netværksaktiviteter, lokalpolitik, presse- og eventarbejde.
Læs mere om aktiviterne i lokalafdelingerne

Ferier og rejser

Ikke alle, der lever med sclerose, har mulighed for at holde en almindelig ferie. Derfor arrangerer Scleroseforeningen særligt tilrettelagte ferier, som giver både familier og enlige mulighed for at komme på afstand af hverdagens begrænsninger. Ferierne giver ny energi og uforglemmelige oplevelser.
Læs mere om støtten til ferier og rejser

Information og pressearbejde

Uvidenhed om sclerose og dens varierende følgevirkninger er desværre udbredt. Derfor sætter Scleroseforeningen mange kræfter ind på at sprede viden og information til medlemmer, pårørende, fagpersonale i social- og sundhedssektoren, studerende og beslutningstagere og i det hele taget befolkningen.

Lobbyarbejde

Scleroseforeningen har en vigtig rolle som ”vagthund”, når landets lovgivning eller forvaltningen af f.eks. Serviceloven gør dagligdagen svær for mennesker, der lever med sclerose. Vi måtte råbe ”vagt i gevær”, da Sundhedsministeriet fra den ene dag til den anden, ville forringe de helt oplagte muligheder for forebyggelse og behandling via vederlagsfri fysioterapi.

Det blev en lang sej kamp – men den blev vundet!