Shop

Træthed og Søvnproblemer

Træthed er et af de hyppigste og mest invaliderende symptomer ved sclerose. Søvnproblemer er en af de hyppigste årsager. Når man skal forsøge at afhjælpe træthed og søvnproblemer, er det vigtigt, at man ved, hvilke former for træthed man har, da behandlingen afhænger træthedens karakter.
Se foredraget med neuropsykolog Mette Ellermann og følg med i hæftet.

Video: Træthed og Søvnproblemer

35 sider

Moleskin Notesbog, linjeret

Moleskin, classic Large Plain Green
Notesbog 13x21 cm. med 192 sider, linieret papir
Grønt hard cover med grøn elatik og grønt bogmærke.
Omslaget er dekoreret med Scleroseforeningens logo.
Oplagt både som huskebog, arbejdsredskab og gaveidé.
Udsalgspris:

119,00 kr.

Mindfulness - Mental fitness

Mange oplever mindfulness styrker koncentrationen og giver bedre adgang til følelserne - uden at lade sig styre af dem. Se foredraget og følg med i hæftet, som indeholder uddrag fra Charlottes Mandrups bog ”Mindfulness i hverdagen”.
Der medfølger en cd med mindfulnessmeditation indtalt specielt til Scleroseforeningen af Charlotte Mandrup.

Se videoen her. http://goo.gl/7lA7xx

Cden kan også downloades gratis her.

30 sider

25,00 kr.

Bring dine styrker på banen

At få en kronisk sygdom som sclerose ryster de fleste, uanset om man er patient eller pårørende. Det kendte, og det man stolede på, afløses uden varsel af en situation præget af uvished og kontroltab. Der er ofte tale om både psykiske og fysiske ændringer.

Hør psykolog Jannie Engelbrecht og Master i Rehabilitering, fysioterapeut Anders G. Skjerbæk fra Sclerosehospitalerne fortælle, hvad du kan gøre ved hjælp af dine styrker. Udgangspunktet er der, hvor du er lige nu. Vi taler ikke om supermennesker og trylleformularer. Heller ikke om skyldfølelse over at være nede. Men alle mennesker har nogle styrker. Nogle mange, nogle færre, nogle har opdaget dem, andre ikke. Hør hvordan du udnytter sine styrker og bringer dem i spil.

Her kan du se hele foredraget:

Sclerose og medicinsk symptombehandling

Alle der kender til sclerose ved, at der i forskelligt omfang og på forskellige tidspunkter ofte kommer en række følgesymptomer. Se foredraget og følg med i hæftet, som  omhandler medicinsk behandling af symptomer ved multipel sclerose, som den anvendes i klinisk praksis.

Se videoen her: https://www.youtube.com/watch?v=eMu3LeS89p0

55 sider

Medikidz

Medikidz er tegneserier, der forklarer om forskellige sygdomme og medicin i hverdagssprog.

Denne udgave af tegneserien er målrettet børn, der har sclerose tæt inde på livet.

Målet med tegneserien er at hjælpe børn med at forstå sclerose på en spændende og ikketruende måde ved at blande sjov med fakta.

Medikidz er skrevet af læger og har i Danmark været igennem overlæge og ph.d. Peter Vestergaard Rasmussen fra Scleroseklinikken i Århus.

Er du interesseret, kan du bestille Medikidz gratis her – du betaler kun for forsendelsen på 20,-

Gratis download af CD til Afspænding

Indeholder 15 minutters tale med afspænding, kropsscanning og visualisering.
Det kan bruges som en hjælp til at finde større ro i krop og sind. Det
 kan også bruges til at modvirke stress eller bekymringer eller blot til at slappe helt af.

Brug gerne høretelefoner for den bedste oplevelse.

Indeholder ikke musik.

Du kan downloade optagelsen her: Klik for download

OBS!! CD'en sælges ikke længere.

Sclerose og kognitive problemer

Cirka halvdelen af alle med MS er i større eller mindre omfang kognitivt påvirket af sygdommen.
Foredraget og hæftet med neuropsykolog Jannie Engelbrecht fra Sclerosehospitalet i Ry er en blanding af viden og konkrete tips i oversigtsform.

Se videoen her: https://scleroseforeningen.dk/nyhed/video-foredrag-om-kognitive-problemer-og-hvordan-man-kan-gøre-noget-ved-dem

30 sider

25,00 kr.

At være i verden med kronisk sygdom

Af Marianne Bache og Bente Østerberg

”At være i verden med kronisk sygdom” er en bog der bidrager til øget forståelse for den dybtgående forandring, det medfører for et menneske at blive ramt af en alvorlig kronisk sygdom og at skulle leve med den resten af livet.

Bogen baserer sig på eksistentiel psykologisk teori og beskæftiger sig med, hvordan den enkelte kan genskabe sig selv og sin tilværelse i lyset af sygdommen. Fokus i bogen er derved på den syges oplevelse af sin situation og på den særlige form for væren-i-verden, som kronisk sygdom indebærer.

At være i verden med kronisk sygdom retter sig dels mod behandlere og studerende i sundheds- og socialsektoren, der arbejder med mennesker med alvorlig kronisk sygdom, dels mod de ramte og deres pårørende.

238,00 kr.

Empowerment

”Helbreds-relateret EMPOWERMENT for sundhedsprofesionelle og MS-patienter” af professor, cand.psych. dr.med. Bobby Zachariae.

”Sundhed ikke kun er et spørgsmål om, hvordan vi har det - også hvordan vi tager det”. En gammel talemåde, som mere og mere forskning understøtter! Trivsel og livskvalitet er ikke et simpelt produkt af sygdommens sværhedsgrad, men en kompleks forbindelse mellem biologiske, psykiske og sociale forhold i samspil.
150 sider

Se foredraget her: https://scleroseforeningen.dk/nyhed/video-bobby-zachariae-foredrag-bliv-kaptajn-i-eget-liv

Bogen er gratis. Der opkræves dog ekspeditionsgebyr/porto.

Sider