Moderskab og fødselsdepression

To af de projekter, som har fået bevilget midler fra Bedre liv-puljen, er beslægtede og handler om, hvilken betydning en sclerosediagnose kan have, når man som nybagt forælder skal finde ud af at navigere i moderskabet. Det ene handler om fødselsdepression, som årligt rammer omkring 13 procent af alle nybagte mødre. I projektet vil ph.d-studerende og 1. reservelæge ved Sydvestjysk Sygehus, Mette Louise Andersen, undersøge, om der er en øget risiko for fødselsdepression, når man lever med sclerose.

Det andet projekt tager udgangspunkt i, at personer med sclerose får færre børn end gennemsnittet i Danmark, og at mange med sclerose bekymrer sig om, hvordan sygdommen vil påvirke deres evne til at være forælder. På den baggrund vil Ina Willaing Tapager, ph.d og senioranalytiker ved VIVE, undersøge hvordan kvinder med sclerose oplever deres muligheder, udfordringer og forestillinger om moderskab, og hvordan de søger at opnå et godt liv som mor.

Heldragt mod ataksi og spasticitet

Omdrejningspunktet for det tredje projekt, der har modtaget støtte, er en heldragt med 58 elektroder, der kan indstilles og målrettes forskellige muskelgrupper for at mindske spasticitet og ataksi, der lidt forenklet dækker over ukoordinerede bevægelser samt balanceproblemer. Det er seniorforsker ved Sclerosehospitalerne og lektor ved Idræt på Aarhus Universitet, Lars Hvid, der står i spidsen for projektet, hvis formål er at måle effekten af dragten med det mundrette navn ‘Exopulse Mollii Suit’. Forventningen er, at behandlingen vil kunne forbedre både fysisk funktion og livskvalitet.

Scleroseforeningens forskningsstøtte

Scleroseforeningens Forskningsråd mødes årligt for at beslutte, hvilke projekter der skal tildeles midler fra foreningens forskningspulje øremærket dansk forskning i sclerose. Størstedelen af midlerne går til medicinsk forskning og en mindre del til forskning i livet med sclerose – den såkaldte ‘Bedre liv-pulje’. Den samlede forskningspulje er i 2024 på over 10 millioner kroner og dermed højere end nogensinde før.

Se, hvilke projekter inden medicinsk forskning, der er blevet tildelt midler, her

Giv et bidrag til forskning og patientstøtte