Støt os i kampen
for et bedre liv

I kampen mod sclerose, udgør offentlig støtte kun 4% af vores udgifter. Din donation er afgørende!
DKK
DKK
Støt os

Primær progressiv sclerose

Små to ud af ti diagnosticeres med varianten primær progressiv sclerose, når de får konstateret MS

Ved primær progressiv sclerose bliver man gradvist dårligere over tid. Der sker altså en mere glidende udvikling af sygdommen ved primær progressiv sclerose end ved attakvis sclerose. Derfor kan det også være svært at spotte de første symptomer på sygdommen, fordi sygdomsforløbet er præget af langsomt tiltagende gener en årrække. Der kan for eksempel være tale om et langsomt funktionstab i armene eller en gradvist dårligere gang, men symptomerne varierer fra person til person, og det kan for nogle virke som om, at sygdommen står stille i lange perioder.

Senere diagnose

Mennesker med primær progressiv sclerose diagnosticeres ofte i 40’erne eller 50’erne, altså noget ældre end mennesker med attakvis sclerose, og fordelen mellem mænd og kvinder er mere lige end ved attakvis sclerose, hvor to ud af tre er kvinder. Hos de fleste mennesker med progressiv sclerose er der typiske forandringer af hjerne og rygmarv at se på MR-scaning. Der kan som regel også påvises forandringer i rygmarvsvæsken og i mange tilfælde påvises forandringer ved nerveledningsundersøgelser.

Ingen sygdomsmodificerende medicin

Visse personer med primær progressiv sclerose kan oven i det gradvise forværring opleve attakker som giver pludselige forværringer af allerede eksisterende symptomer eller viser sig som nye symptomer. Nogle kalder dette progressiv attakvis sclerose.
Der er på nuværende tidspunkt ingen effektiv medicinsk behandling af primær progressiv sclerose. Man kan dog i særligt aggressive tilfælde forsøge kemoterapi med stoffet Mitoxantron. Ellers er mennesker med primær progressiv sclerose henvist til symptomdæmpende behandling

Senest opdateret: d. 15 september 2015