TemaMedicinsk CannabisSe hele temaet

Det mener Scleroseforeningen om medicinsk cannabis

16. maj 2018

Patienter, som i forvejen er svært belastede af deres sygdom, skal ikke kriminalisere sig, fordi de opsøger cannabis som en sidste udvej til lindring af invaliderende symptomer som smerter og spasticitet. Det mener Scleroseforeningen.

Cannabis som medicin er nu blevet en lovlig mulighed, som Scleroseforeningen har været fortaler for i årevis. Det er nemlig ikke ny viden, at den omdiskuterede plante kan have positive effekter på spasticitet, som skyldes sclerose, og på smerter.

Derfor var det glædelige nyheder for Scleroseforeningen, da en dansk forsøgsordning med medicinsk cannabis blev stemt politisk igennem, og for alvor gik i gang den 1. januar 2018. Men knap så glædelig er prisen på det cannabis, som indtil nu sælges i forsøgsordningen.

”Vi ved, at en rigtig stor del af vores medlemmer ikke har så høje indtægter, at de har råd til at betale den pris, som den medicinske cannabis i forsøgsordningen koster. Derfor er praktisk slet ikke en mulighed for dem at få gavn af forsøgsordningen, så længe prisen fortsat er så høj,” udtaler Klaus Høm, direktør i scleroseforeningen.

Vi er ikke i mål med tilskuddet endnu

Scleroseforeningen oplever stadig, at en del patienter holder fast i produkterne fra det illegale marked af flere årsager. En af dem er den høje pris – og derfor er det et vigtigt skridt i den rigtige retning, at der nu er forhandlet en tilskudsaftale på plads.

”Tilskudsaftalen gør det økonomisk muligt for flere patienter, som ikke har haft gavn af det traditionelle medicin, at kunne medicinere sig med cannabis uden at skulle kriminalisere sig. Men vi er ikke i mål endnu,” understreger Klaus Høm.

”Vi mener, at den medicinske cannabis fra forsøgsordningen skal behandles på lige fod med al anden medicin, som jo går ind under tilskudsordningen, hvor egenbetalingen er 4.000 kroner om året. For det er vigtigt at huske på, at den her mulighed med medicinsk cannabis er et alternativ til de patienter, der ikke har gavn af det almindelige tilskudsberettigede medicin.”

Principper må ikke gå forud for patienter

En anden hæmsko for forsøgsordningen har været lægernes og Lægeforeningens modstand mod at udskrive recepter på den medicinske cannabis.

”Det er rigtig ærgerligt, når principper går forud for patienter, og det står Scleroseforeningen sig helt uforstående overfor,” udtrykker Klaus Høm.

Scleroseforeningen bakker derfor op om neurologerne fra landets største scleroseklinik, som har vist interesse for muligheden og valgt at udskrive recepter i forbindelse med forsøgsordningen.

Samtidigt håber Scleroseforeningen, at de få positive læger samt flere og mere målbare cannabisprodukter i forsøgsordningen kan bane vejen for, at flere læger fremover vælger at udskrive recepter til patienter, der ikke kan hjælpes af det konventionelle medicin.

Der er ingen kommentar endnu