Støt os i kampen

Støt os
Zamboni live fra Toronto
d. 15 april 2010

Den italienske læge Paolo Zamboni, der står bag teorien om, at forsnævrede blodårer er relateret til sclerose, fortalte i går på en pressekonference i Toronto om sin forskning. Pressekonferencen kan ses på nettet

Af Louise Wendt Jensen, journalist

Han er sådan set ikke i tvivl: Der er en sammenhæng mellem forsnævrede blodårer og sclerose. Og han har set, at scleroseramte får det bedre efter en udvidelse af blodårerne.
Sådan lød det i går aftes dansk tid fra Paolo Zamboni under en åben seance for journalister og læger på den store neurologiske konference, der afholdes i denne uge i Toronto.
Paolo Zamboni var en ud af fire læger i et panel, som diskuterede hans forskning.
Zamboni mener, at et hæmmet afløb af blod fra hjerne og rygmarv – en tilstand han kalder CCSVI - fører til ophobning af jern, som forårsager de nervebetændelser, der giver sygdomsaktivitet ved sclerose.
Zamboni har ved at sammenligne 65 sclerosepatienter med 235 kontrolpersoner fundet, at alle sclerosepatienterne havde CCSVI, mens de raske patienter ikke havde. Og ved at udvide patienternes blodårer har han set resultater på forbedringer hos de patienter, der led af attakvis sclerose. Men Zamboni understregede i går, at der kun er tale om indledende forskning, og at der er brug for flere og større forsøg, før man kan konkludere om CCSVI og sclerose er relateret til hinanden.

Større undersøgelser

Blandt paneldeltagerne var også den amerikanske professor i Neurologi, Aaron Miller fra sclerosecentret på Mount Sinai hospital i New York, som er tilknyttet den amerikanske scleroseforening. Desuden var der Andrew Common, chefradiolog på St. Michaels Hospital i Toronto og professor i neurologi fra Buffalo Universitet, Robert Zivadinov.
Sidstnævnte har undersøgt 500 personer for CCSVI, men fandt kun, at 56 procent af sclerosepatienterne havde CCSVI, mens 22 procent af de raske kontrolpatienter også havde tilstanden. Både Zivadinov og Zamboni mener dog, det kan skyldes, at Zivadinov har scannet sine testpersoner på en anden måde end Zamboni, og at han ville have fundet flere sclerosepatienter med CCSVI, hvis han havde undersøgt på samme måde som Zamboni.
Men selvom Zivadinov er meget positivt stemt overfor Zambonis resultater, understregede også han i går, at der skal laves meget større undersøgelser, før man kan konkludere noget som helst omkring sammenhængen mellem CCSVI og sclerose. Samtidig appellerede han til patienter om at lade være med at få foretaget en operation for CCSVI i privat regi, men vente til der foreligger flere resultater fra behandlingsforsøg i forhold til effekt og sikkerhed.

Fortsæt med medicinen

Chefradiolog Andrew Common støttede Zamboni i, at et indgreb, hvor man går ind med ballonudvidelse og udvider blodårerne er relativt ufarligt, mens Zamboni selv frarådede, at man udvider årerne med stents. Det har en gruppe ved Stanford University haft dårlige erfaringer med, fordi en stent rev sig løs i en patient, som blev akutopereret, da stenten røg ind i hjertet.
Hele panelet understregede desuden vigtigheden af, at blive ved med at tage sin medicinske behandling, når man er sclerosepatient, selvom man vælger at lade sig operere for CCSVI, hvis man får konstateret tilstanden. Den immunmodulerende medicinske behandling har nemlig en dokumenteret effekt efter mange års afprøvning.

Hele pressekonferencen med Paolo Zamboni og hans kolleger foregår på engelsk og varer 1 time og 39 minutter.