Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Zamboni får fuld finansiering til sit forsøg
d. 20 februar 2012

Mens den italienske scleroseforeningen i januar tog en beslutning om ikke at støtte Zambonis store CCSVI-forsøg har den regionale komité i hans hjemegn nu valgt at give ham næsten 2,8 millioner euro, så forsøget er sikret

Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Da den italienske scleroseforening i januar valgte at sige nej til at støtte Paolo Zambonis store CCSVI-forsøg, valgte regionsrådet i hans hjemegn Emilia-Romagna at finansiere hele projektet. Regionen har derfor givet Paolo Zamboni 2,742 millioner euro, hvilket svarer til cirka 20, 4 millioner kroner.

Næsten 700 patienter
Zambonis forsøg, som går under navnet Brave Dreams-studiet involverer 679 patienter fra 19 centre rundt om i Italien med både attakvis og sekundær progressiv sclerose, hvoraf nogen skal have en reel operation for CCSVI, mens andre vil få et falsk indgreb, og så skal resultaterne for de to grupper sammenlignes.

Finansierer over hele landet
Den sundhedspolitiske ordførende fra Emilia Romagna-regionen udtaler, at den store sum er afsat for at sikre at undersøgelsen gennemføres – også i de centre, der ligger i andre regioner - fordi der stor usikkerhed ikke bare i Italien, men i hele verden om CCSVI-metoden, og at det er absolut nødvendigt, at den usikkerhed afklares.

Meddelelsen fra Region Emilia-Romagna kan ses her (på italiensk)

Forsøgsprotokollen for Brave Dreams-studiet kan ses her