Støt os i kampen

Støt os
Yderligere forsinkelse af Tecfidera-tabletten
d. 12 maj 2014

RADS vil ikke umiddelbart godkende den nye behandlingsvejledning for sclerose. Det betyder, at ibrugtagningen af den nye Tecfidera-tablet forsinkes igen. Scleroseforeningens direktør opfordrer neurologerne til at tage tabletten i brug alligevel

Et landsdækkende brug af den nye sclerosetablet Tecfidera til attakvis sclerose bliver nu atter en gang forsinket.

Håbet var ellers, at en ny behandlingsvejledning for sclerose ville ligge klar i denne eller næste uge, efter at fagudvalget for sclerose i torsdags præsenterede et forslag for Rådet for Anvendelse af Dyr Sygehusmedicin (RADS). Men i fredags blev en pressemeddelelse lagt ud på Danske Regioners hjemmeside, hvor der blandt andet står, at RADS i tilknytning til behandlingsvejledningen for sclerose ønskede at få afklaret en række spørgsmål, inden RADS tager endelig stilling til vejledningen. Behandlingsvejledningen er den vejledning, neurologerne skal følge, når de bestemmer hvilken medicin, der skal bruges til hvem, hvornår. Den revideres hver gang, der kommer et nyt produkt på markedet, så behandlingsvejledningen kan tage højde for alle eksisterende behandlingsmuligheder.

Regioner kræver behandlingsvejledning

Den nye behandlingsvejledning for sclerose er allerede blevet godt og grundigt forsinket, siden Tecfidera blev godkendt som lægemiddel, fordi det har været svært at finde en formand for det fagudvalg, der udarbejder det oplæg, som RADS så formelt skal godkende.
Forsinkelsen er et problem. For selvom RADS i et tidligere mødereferat selv har understreget, ”at det står lægerne frit for at anvende lægemidler, når de er godkendt til markedsføring”, og at ”Regionerne skal derfor ikke afvente en behandlingsvejledning fra RADS før en eventuel ibrugtagning”, så er virkeligheden sådan, at mange regioner og sygehusledelser ikke tillader, at der bruges penge på nye præparater uden, at der foreligger en behandlingsvejledning eller i det mindste en særlig aftale.

Ubehandlede patienter

Direktør i Scleroseforeningen, Mette Bryde Lind, beder nu alle scleroselæger om at tage Tecfidera i brug, når de finder det relevant.

”Det er helt uholdbart, at det her endnu en gang trækkes i langdrag. Vi ved, at der er patienter derude, som sidder og venter på at komme i gang med den her tablet. Patienter som af forskellige grunde ikke kan få anden medicin, og derfor er ubehandlede i øjeblikket, selvom de har en aggressiv sclerose. Det er uetisk og kan simpelthen ikke være meningen. Derfor vil jeg gerne opfordre til, at neurologerne tager tabletten i brug med det samme, hvis de finder den nødvendig.”

RADS: Naturlig proces

Jørgen Schøler Kristensen, lægefaglig direktør på Hospitalsenheden Horsens og formand for RADS vil ikke fortælle, hvilke spørgsmål det er, rådet ønsker uddybet i forhold til fagudvalgets forslag til behandlingsvejledningen.
”Processen er nu sådan, at fagudvalget får præsenteret vores spørgsmål og så vil de typisk sætte sig sammen ved et møde igen eller maile sammen for at besvare spørgsmålene. Derefter må vi i RADS-gruppen tage stilling til, om det er noget, vi kan klare over mail, eller vi skal vente til vores næste møde,” siger Jørgen Schøler Kristensen.
RADS har dog først møde igen 2. oktober, så kan der ikke træffes en afgørelse før den dato, vil Tecfidera blive forsinket mindst fem måneder. Jørgen Schøler Kristensen understreger dog, at RADS ikke har noget ønske om at trække processen i langdrag.
”Tværtimod vil vi jo gerne have vores arbejde lavet færdig og ønsker ikke at være en forsinkelse. Vi løser rent faktisk en del af de her spørgsmål med de enkelte fagudvalg med en mailprocedure, men nogle gange er der altså nogle seriøse spørgsmål under vores diskussioner, der skal behandles, så det her er en naturlig proces.”

Forskel på hospitalerne

Som tidligere beskrevet her på Scleroseforeningens hjemmeside, har man i Odense valgt at gå i gang med at udskrive Tecfidera, men det er meget afhængigt af, hvordan budgetterne er skruet sammen på de enkelte sygehuse, om det kan lade sig gøre.
”Her kan jeg kun sige, at jeg appellerer til, at man på alle sygehuse bruger sin kreative sans, så brugen af Tecfidera kan passes ind i de eksisterende budgetter. Det kan ikke passe, at patienterne skal undgælde for så langsom en sagsbehandling,” siger Mette Bryde Lind.