World MS Day 2013 sættes i gang med dansk islæt

8. maj 2013
Danske Nethe Hjort har været med til at planlægge kampagnen bag dette års World MS Day, der skydes i gang i dag

Af Peter P. Christensen

Nethe Hjort er 25 år og er ved at læse til biopat. Hun har haft sclerose siden oktober 2010 og er et velkendt ansigt i Scleroseforeningen, hvor hun bærer mange kasketter. Hun er medlem af det sundhedspolitiske udvalg, medlem af styregruppen for unge ”ungepanelet” og ungerepræsentant for Nordisk MS-råd. Nu kan hun skrive endnu en kasket på CV’et.

Hun har nemlig været med til at planlægge kampagnen bag den internationale World MS Day, der skydes i gang i dag. Det er den internationale paraplyorganisation Multiple Sclerosis International Federation (MSIF), der står bag World MS Day.

”De kontaktede Scleroseforeningen og spurgte, om der i Danmark var en ung person, der ville være med. Det sagde jeg ja til,” forklarer Nethe.

Det var i efteråret 2012 og siden har hun løbende været involveret i arbejdet med kampagnen. Hun har siddet i et såkaldt ”advisory board” omkring World MS Day 2013.

Møder på nettet

Nethe Hjort har været med til at udpege de seks unge, som kampagnen bruger som ”hovedpersoner” i kampagnen, og hun har været med til at vælge det firma, der står bag det grafiske/visuelle udtryk.

”Vi har typisk fået tilsendt materiale, vi har kigget på, og så har vi stemt om det. Vi har også været med til webinars på nettet. Det har været om for eksempel design, formuleringer og forskellige visuelle overvejelser,” siger hun.

Som et eksempel på arbejdet fortæller hun, at der i oplægget skulle være en person fra hvert kontinent, der var ”hovedperson”.

”Her diskuterede vi længe, om man kan afspejle Europa i en person. Det var en spændende diskussion om forskellen på Nord- og Sydeuropa for eksempel, men ellers har hovedfokus været på design og på formuleringer i mottoer,” siger hun.

Stof til eftertanke

For Nethe har hovedformålet med at deltage i arbejdsgruppen været at hjælpe med at sætte internationalt fokus på sclerose. Det har også givet hende nye bekendtskaber over hele verden, og et godt venskab med projektlederen bag MSIFs kampagne.

”Personligt har jeg læst om folk fra hele verden og deres liv med sclerose. Det(har sat mit syn på tilværelsen i et nyt perspektiv og giver stof til eftertanke om, hvor godt vi egentlig har det i Danmark,” siger Nethe.

Klik her og besøg World MS Day kampagnen

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.