Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Webportalen ”Tilgængelighed til uddannelse” har fået et ansigtsløft
d. 4 februar 2011

EMU-portalens sider om tilgængelighed til uddannelse er blevet opdateret i et samarbejde med Hjælpemiddelinstituttet.

På webportalen ”Tilgængelighed til uddannelse” findes en bred vifte af information om tilgængelighed og undervisning af børn, unge og voksne med funktionsnedsættelser.

Hvad skal man som underviser være særligt opmærksom på, hvis man har en elev med en funktionsnedsættelse i klassen? Hvad kan man som bruger forvente sig af uddannelsesinstitutionen? Hvilke hjælpemidler kan man bruge i undervisningen af børn, unge og voksne med funktionsnedsættelser? Alt det og meget mere beskæftiger Tilgængelighed til uddannelse sig med.
Hjælpemiddelinstituttet, der hører under Servicestyrelsen, har siden 1. december 2009 varetaget opgaven som redaktør af Tilgængelighed til uddannelse, som er en del af UNI•C ’s webportal emu.dk.

Portalen rummer og formidler den samlede aktuelle viden om tilgængelighed inden for alle områder af uddannelsessystemet: grundskolen, gymnasiale uddannelser, AMU- og erhvervsuddannelser, videregående uddannelser, voksenuddannelser samt specialundervisning for voksne.
Webportalens sider er blevet opdateret, og en ny forside gør det endnu lettere at orientere sig. Tilgængelighed til uddannelse på emu.dk giver således et godt overblik over området og viser vej til mange øvrige ressourcer om tilgængelighed.
Portalen henvender sig til fagpersoner, brugere og pårørende.

Om tilgængelighed

At noget er tilgængeligt vil sige, at alle har ”adgang” uanset, om de har en funktionsnedsættelse eller ej. Tilgængelighed er en medvirkende forudsætning for inklusion. Gode hjælpemidler og den rette vejledning herom er væsentlige faktorer for en optimal undervisning af børn, unge og voksne med særlige behov.

Læs mere om tilgængelighed på hjælpemiddelinstituttets hjemmeside: