Støt os i kampen

Støt os
Vigtige milepæle for forskningen i 2010
d. 4 januar 2010

Scleroseforsker Finn Sellebjerg peger på tre vigtige milepæle inden for forskning, som vil få betydning i det nye år.

Af Helle Thilo

Hvilke gener er afgørende for risikoen for at få sclerose? Vil der komme en ny tabletbehandling på markedet, og er der hold i en italiensk doktors påstand om, at sclerose skyldes ophobning af blod og jern i venerne?
Disse tre spørgsmål ser overlæge på Rigshospitalets Scleroseklinik, Finn Sellebjerg, frem til at få besvaret i det nye år.

Forskning i arvelige faktorer
2010 kommer til at byde på et afgørende forskningsresultat fra et stort internationalt samarbejde om forskning i arvelige faktorer.
”Forskere har kigget på over en halv million forskellige områder i arvematerialet hos 10.000 scleroseramte fra hele verden. Målingerne er afsluttet, og nu er man i gang med et kæmpe analysearbejde, som vi vil kende resultatet af i starten af det nye år,” forklarer Finn Sellebjerg.

Forskningen vil vise noget om, hvilke arveegenskaber der er afgørende for risikoen for at få sclerose.
”Det er usandsynligt, at man kommer til at kunne genteste den enkelte for at undersøge, om man er disponeret for sygdommen. Dertil er der for mange miljøfaktorer, der spiller ind. Men resultatet af studiet er vigtigt i forhold til den videre forskning i sygdommen,” siger Finn Sellebjerg.

Simpel operation mod sclerose
I 2010 bliver det også spændende at få afklaret, om andre forskere kan opnå de samme resultater som den italienske læge Paolo Zamboni, der mener at have fundet forsnævringer og ophobninger i de store blodårer på halsen hos scleroseramte. Via en simpel operation mener han at kunne hjælpe scleroseramte. Men Finn Sellebjerg er ikke imponeret over resultaterne:

”Det er mildest talt nogle skuffende resultater, han publicerer. For mig at se vil det her ikke medføre færre attakker. Men det er vigtigt at få afklaret, om andre forskere kan finde de samme tegn på forandringer i venerne som Doktor Zamboni, og i så fald om den nye viden kan udvikles til noget,” siger han.

Måske en ny tabletbehandling i 2010
En anden nyhed i 2010 kan få langt større praktisk betydning for mennesker med sclerose, vurderer Finn Sellebjerg, idet to nye tabletbehandlinger er på vej:
”Måske kommer den første nye tabletbehandling på markedet i slutningen af 2010, ellers bliver det først i 2011. Det bliver spændende at se, hvornår tabletbehandlingen kommer, og hvilken type patienter den bliver godkendt til af de europæiske lægemiddelmyndigheder. Det er en nyhed, som kan få god og konkret betydning for scleroseramte,” siger han.