Viden om ny operation samles på site

5. maj 2010
Over hele verden snakker folk om Paolo Zamboni og behandlingen mod tilstanden CCSVI og forbindelsen til Sclerose. Scleroseforeningen samler viden, links, spørgsmål og svar på et samlet site
Thumbnail

Har alle med sclerose CCSVI (Chronic Cerebrospinal Venous Insufficiency)? Er der nogen, der er blevet opereret for CCSVI i Danmark? Hvad er Scleroseforeningens holdning til CCSVI?
Spørgsmålene er mange, når det kommer til den omdiskuterede nye behandling mod tilstanden CCSVI, og nu samler Scleroseforeningen svar på de ovennævnte og på de mest almindelige spørgsmål - og i det hele taget viden om CCSVI, Zamboni, links til patientberetninger og meget andet på et samlet site.

I slutningen af 2009 fik den italienske forsker Paolo Zamboni fra Ferrara i Italien stor opmærksomhed, da han præsenterede resultater af en ny behandling, hvor man ved en operation bedrer afløbet af blod fra hjernen og rygmarven.
Zamboni og hans kolleger havde tidligere offentliggjort en undersøgelse, hvor de fandt en meget høj forekomst af forsnævringer i venerne fra hjernen og rygmarven hos sclerosepatienter. Tilstanden kaldes CCSVI. Venerne fører blodet væk fra hjernen og rygmarven, og hvis venerne tilstoppes, vil det føre til, at blodet ”ophobes” i hjernen og rygmarven. Zamboni og hans kolleger mener, at dette fører til, at blodet passerer ud i hjernen og rygmarven, hvor det forårsager en ophobning af jern, som er med til at udløse sygdomsaktiviteten ved sclerose.

Siden er Zamboni, tilstanden, behandlingen og meget andet blevet diskuteret blandt neurologer, personer med sclerose og mange andre.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.