Støt os i kampen

DKK
Støt os
Vi tolererer ikke uforud­sigeligheden

Aldrig har vi været så bange for at tabe kontrol, og aldrig har vi haft så meget af den. Men kontrollen har en pris, som kan begrænse vores liv, siger ­Scleroseforeningens psykolog Michael Nissen.

Det er helt naturligt at føle sig magtesløs, når man rammes af en kronisk sygdom som sclerose, understreger psykolog i Scleroseforeningen, Michael Nissen. For man ved ikke, hvordan eller hvor hurtigt, sygdommen vil udvikle sig for den enkelte.

»For nogle udvikler sygdommen sig pludseligt og voldsomt, for andre sker det langsomt og gradvist. For alle gælder, at de resten af livet må leve i uvished om, hvad morgendagen vil bringe«.

Mere kontrol

Kontrol – og især selvkontrol – er meget centralt for det moderne menneske. Ikke mindst i den vestlige kultur. Vi vokser op med forestillingen om, at vi har frihed og masser af valgmuligheder.

I takt med at vi har fået mere kontrol over vores eget liv, er skrøbeligheden næsten blevet et uacceptabelt livsvilkår for det moderne menneske.

»Vi planlægger og forestiller os, hvordan vores liv skal se ud om ti, tyve eller tredive år. Forventningen om, at det er noget, vi kan kontrollere, gør det meget svært at acceptere, hvis billedet ændrer sig,« siger Michael Nissen.

Presset er blevet større, og værdierne har ændret sig.

I 1976 skrev Erich Fromm bogen: »At have eller at være«. Her beskriver han nogle af de dilemmaer, som det moderne menneske står i. I dag bliver vi i højere grad målt på, hvad vi har, og hvad vi yder og mindre på, hvem vi er. Og særligt det gør os sårbare overfor uforudsigeligheden.

»Jeg oplever som psykolog, at det er meget vigtigt at få talt om, hvordan uvisheden kommer i konflikt med vores identitetsopfattelse. Billedet af det liv, vi havde forestillet os«.

Michael Nissen fortæller videre om uforudsigelighed:

»Før i tiden havde vi nemmere ved at acceptere, at vi ikke vidste, hvad der ville komme til at ske. Vi lagde det i Guds hænder. På den måde prøvede vi heller ikke at styre eller kontrollere vores skæbne i samme grad, som vi gør i dag«.

Problemet i dag, som Michael Nissen ser det, bliver, at når det ikke lykkes at kontrollere livet, så vender vi vreden og frustrationen indad – imod os selv, for vi burde jo have kunnet undgå det. Vi giver os selv skylden.

Vi har brug for kontrollen, for ellers ville vi leve i kaos. Men i vores tid er kontrollen hos mange blevet for voldsom. Mange er i deres kontrols vold. Og det er derfor vigtigt at finde ind til, hvorfor et menneske har haft brug for at udvikle så meget kontrol, for det er der sandsynligvis en vigtig grund til, mener Michael Nissen:

»Det, vi psykologer i Scleroseforeningen kan hjælpe med, er at gøre denne kontrol mere fleksibel og levende«.