Støt os i kampen
for et bedre liv

I kampen mod sclerose, udgør offentlig støtte kun 4% af vores udgifter. Din donation er afgørende!
DKK
DKK
Støt os
Veneudvidelse ikke gavnlig mod sclerose
d. 13 marts 2017

Sammenhængen mellem CCSVI (forsnævring af halsvener) og sclerose afvises endnu engang i stort canadisk placebo-kontrolleret studie. Konklusionen er, at veneudvidelse ikke gavner sclerosepatienter.

Canadiske forskere har netop analyseret data fra et større studie med venoplasti (ballonudvidelse af venerne) i sclerosepatienter uden at finde tegn på nogen gavnlig virkning.

De foreløbige resultater er netop blevet fremlagt 8. marts ved den årlige radiologiske konference i Washington, USA.

Placebo-kontrolleret studie af 104 candiske patienter

Rekrutteringen af patienter til det kliniske fase 1-2 studie forløb i årene 2012-2014.

I alt 104 canadiske sclerosepatienter, med tegn på forsnævret halsvener (CCSVI) vurderet ud fra ultralyd og venografi, fik enten foretaget ballonudvidelse af halsvenerne eller placebo i 48 uger, efterfulgt af endnu 48 uger med modsat behandling.

Formålet med studiet var at evaluere kort- og langtids sikkerhed og effekt af venoplasti i forhold til placebo i sclerosepatienter, der udviser de veldefinerede tegn på CCSVI.

Studiet blev i samarbejde med radiologer, neurologer og statistikere ledt af Dr. Anthony Traboulsee fra University of British Columbia i Canada og støttet af den canadiske scleroseforening.

For at opnå så troværdige resultater som muligt, fik alle patienter indsat et kateter i venerne, men kun halvdelen fik udvidet venerne. Metoden er det tætteste man i operationsverdenen kan komme på ’placebo’.

Ingen effekt på sclerosesymptomer

Resultaterne viste, at der ikke var nogen statistisk forskel i sclerosesymptomer, patienternes egen vurdering, eller i hjernelæsioner (målt ved MR-scanning) mellem de to behandlingsgrupper.

Forskerne konkluderede derfor, at venoplasti ikke er en gavnlig behandlingsmulighed for personer med sclerose.

Studiet bekræfter altså, hvad mange tidligere undersøgelser er kommet frem til; at det ikke er muligt at vise en effekt af halsveneudvidelse på sclerosepatienters helbred.

”I dette studie er evidensen ganske stor, især fordi vi har en placebo-gruppe at kontrollere op mod, og fordi begge grupper udsættes for næsten identiske behandlingsmetoder”, udtaler Anthony Traboulsee.

Bekræfter tidligere undersøgelser

På baggrund af de nye resultater, der ligger sig på linje med tidligere undersøgelser, vil han ikke anbefale veneudvidelse til sclerosepatienter:

”Det er en invasiv og dyr behandling, der i bedste fald ikke har nogen effekt, men kun bivirkningsrisici”.

Den canadiske scleroseforening har bl.a. sammenfattet 7 tidligere forskningsstudier af sammenhængen mellem CCSVI og sclerose, som man kan læse mere om her, samt opdateret deres holdning til CCSVI med følgende meddelelse.

Den danske scleroseforening anbefaler ikke CCSVI som behandlingsmetode men respekterer hver patients ret til selv at beslutte, hvad der kan være gavnligt for sit eget helbred. Man kan læse mere om veneudvidelses-behandlingen og risici her.

Vi har tidligere i Scleroseforeningen belyst sammenhængen mellem CCSVI og sclerose, og en oversigt over kliniske studier kan ses her og vores tidligere tema om CCSVI her.

FAKTA:
  • Venoplasti: En metode, hvor venerne udvides ved at indsætte en ballon, så blodgennemstrømningen forbedres.
  • CCSVI (Kronisk cerebrospinal vene-insuffiens) beskriver en teori, fremsat af den italienske læge Paolo Zamboni i 2008, at vener i hoved, hals og nakke er forsnævrede eller blokerede, så de hæmmes i effektivt at fjerne blod fra centralnervesystemet (CNS). Trykket i de forsnævrede vener skulle samtidig øge risikoen for at blod returneres til, og dermed ophobes i, CNS. Den uhensigtsmæssige ophobning af blod i det omkringliggende væv, vil dermed øge udskillelsen af jern i CNS, hvilket vil stimulere en scleroselignendne immunreaktion.