Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Varme dage kan forværre symptomer
d. 25 juli 2012

Høje temperaturer kan forværre kognitive problemer hos mennesker med sclerose

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Når solen skinner, og temperaturen stiger, plejer det at fremkalde glæde hos de fleste, men for mennesker med sclerose, er det ikke altid lykken, at termometret kravler opad. Tidligere studier har vist, at sandsynligheden for attakker stiger, og at man kan se større aktivitet i hjernen på MR-scanninger hos visse patienter.

Studie med 80 mennesker

Et studie viser nu, at den udendørs temperatur også har betydning for de kognitive evner hos mennesker med sclerose. I studiet sammenlignede man 40 patienter med sclerose med 40 personer uden. Alle deltagere blev testet i forhold til deres evne til at udføre en mental opgave og for indlæring og hukommelse, samtidig med at man noterede den udendørs temperatur.

Temperaturen har betydning

Resultatet viste, at mennesker med sclerose havde tendens til at klare sig dårligere, når temperaturen var høj udenfor end, hvis det var køligt. De personer, der ikke havde sclerose klarede sig lige godt uanset, om det var koldt eller varmt.

Se et sammendrag af studiet her