Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Vandring fra land til by koblet til sclerose
d. 9 august 2012

Et studie fra Kreta peger på, at stigningen i sclerose blandt kvinder hænger sammen med flytning fra land til by

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Forskere har undersøgt alle de sclerosetilfælde, der er opstået på Kreta fra 1980-2008 for at se, om de kunne få et fingerpeg om, risikofaktorer involveret i udviklingen af sygdommen. Alle deltagere, 657 mennesker med sclerose udfyldte et spørgeskema med 71 variable, som blev sammenlignet med 593 raske kontroller, der var matchet i alder, køn og bopæl.

Kønsforskydning over 30 år

Over de sidste tre årtier er der sket en markant stigning i antallet af mennesker med sclerose på Kreta, og samtidig er der sket en forskydning i forholdet mellem kønnene. Mens forholdet mellem kvinder og mænd i 1980 var 0,9 var den i 2008 2,1. Det vil sige, at der i 1980 var en kvinde der fik sclerose, hver gang 1,1 mand fik det, mens der i 2008 var 2,1 kvinde der fik sclerose, når en mand fik det. Det vil sige over en fordobling af tilfældene hos kvinderne.

Forskel mindre udtalt på landet

Spørgeskemaundersøgelsen viste, at det var kvinder, der boede i byerne eller var flyttet dertil i en ung alder, der oftest havde fået sclerose. I landområderne var der færre mennesker med sclerose, og forskellen i tilfældene mellem kønnene var mindre udtalt. Hos de, der boede i byerne i forhold til på landet, var der også flere ændringer i opførsel. Blandt andet røg kvinderne i byerne mere end dem på landet.

Miljøfaktorer spiller ind

Desuden havde folk i byerne byttet frisk lokalt produceret gedemælk ud med pasteuriseret komælk. I forhold til de raske kontroller brugte de kvindelige sclerosepatienter også oftere prævention og var ældre ved deres første børnefødsel. Alkoholindtagelse og vitamintilskud var også mere almindeligt hos de kvindelige sclerosepatienter. Alt i alt konkluderer forskerne, at miljøfaktorer, der er forbundet med flytning fra land til by har betydning for udviklingen af sclerose.

Læs et sammendrag af studiet her