Støt os i kampen

DKK
Støt os
Ungetræf i Grenå

I weekenden stod den på mindfulness, fest og dans, da 71 unge med sclerose mødtes i Dronningens Ferieby til det årlige ungdomstræf

Af Kira Madsen, journalist

”Vi kan være os selv med de skavanker, vi nu engang har. Det betyder så meget at møde ligesindede, som forstår, hvordan man har det uden at skulle forklare så meget,” siger en af deltagerne, Natasha Jacobsen, 28.

Stemningen var høj, og glæden var til at tage at føle på, da de unge under 40 mødtes til det årlige ungdomstræf. Fra fredag eftermiddag til søndag middag blev der grint og snakket og skabt nye venskaber. Men det var ikke kun fest og farver, også mere alvorlige temaer var på programmet.

Der var blandt andet undervisning i mindfulness ved psykolog Janne Mønsted. Deltagerne blev undervist i at være til stede i nuet gennem øvelser og meditation, og flere udtrykte efterfølgende, at de ville arbejde videre med det derhjemme.

”Jeg var meget overrasket over meditationen, fordi mine tanker altid flyver af sted, jeg troede ikke, det ville fungere. Men da meditationen var slut, og hun ringede med klokken, kunne jeg næsten ikke åbne øjnene, jeg skulle lige tilbage til lokalet,” fortæller Thomas Sandell, 30, som var med til træffet for første gang.

Vellykket arrangement
John Munk, 39, som var med til at arrangere ungdomstræffet, er overvældet af alle de positive tilbagemeldinger.

”Det var en rigtig god weekend. Vi er på lige fod her, sygdommen binder os sammen. Vi har meget at give hinanden. Det mest positive er, at mange føler, at de kan bruge indholdet til noget praktisk. Det var helt sikkert et vellykket arrangement,” fortæller han, og opfordrer de unge til at melde sig til at være med til at arrangere næste års træf, da han selv stopper i udvalget til efteråret, fordi han fylder 40.

Det var niende gang, der blev afholdt ungdomstræf. Natasha Jacobsen har været med otte gange og kommer helt sikkert igen til næste år.

”Jeg savner det allerede, det var supersjovt. Nogle af deltagerne har gjort et uudsletteligt indtryk på mig, og vi har udvekslet telefonnumre, så vi ikke skal vente et helt år med at tale sammen igen. Det kan være hårdt at have sclerose, men når vi er til u-træf, har vi det bare sjovt, vi slapper af og lever i nuet,” siger hun.