Støt os i kampen

Støt os
Tyskere fastslår effekt af Sativex
d. 28 juni 2012

Efter en usikkerhed i Tyskland om, hvorvidt spasticitets-midlet Sativex har en effekt, har en tysk instans ny fastslået, at midlet har ”en mindre yderligere effekt” i forhold til allerede eksisterende præparater

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Usikkerheden omkring Sativex’ virkning opstod i Tyskland da det såkaldte Institut for kvalitet og effektivitet indenfor sygdomsforebyggelse (IQWiG), der hører under det tyske sundhedsministerium, for nogle måneder siden kom frem til den vurdering, at Sativex ikke gav yderligere effekt udover de allerede eksisterende præparater på markedet som Baclofen og Sirdalud. IQWiG er et insititut, der kigger på sundhedsøkonomiske forhold.

Yderligere granskning

Nu er midlet og studierne, som er blevet udført med det, imidlertid blevet gransket af en anden tysk instans, det der hedder G-BA, som fastlægger hvilke medicinbehandlingsomkostninger de nationale sygesikringer er forpligtet til at dække. Ifølge ny tysk lovgivning skal G-BA vurdere, om der skal gives tilskud til ny medicin, der kommer på markedet.

Tilskudsberettiget

Og G-BA er efter sin granskning kommet frem til, at Sativex altså har en effekt for visse patienter. G-BA kalder det ”en mindre yderligere effekt” i forhold til de eksisterende midler. Produktet bliver derfor nu blåstemplet og tilskudsberettiget i Tyskland. I Danmark kan du få en recept på Sativex af din neurolog, som også kan søge om enkelttilskud til midlet på dine vegne.

Læs mere om Sativex her og her