Tre skarpe til Scleroseforeningens direktør

21. maj 2015
Der mangler ressourcer på landets scleroseklinikker, siger Scleroseforeningen.
Thumbnail

Men hvor vil du have, at pengene skal komme fra? Hvem skal undvære, for at sclerosepatienter kan få?

Mette Bryde Lind: »Nu er det jo ikke penge, vi beder om. Det er en kortlægning af sclerosebehandlingsområdet, så vi kan få et nøjagtigt billede af problemerne og vigtigt input til, hvordan debedst løses. Det er der brug for. Det viser de henvendelser, vi får fra vores medlemmer, og de undersøgelser, vi på den baggrund har iværksat. Når det er sagt, er sclerose en sygdom, hvor tidlig og korrekt behandling har stor betydning for handikapudviklingen. Den rammer tidligt i livet, hvor der gerne skulle være mange gode og aktive år tilbage for den enkelte. Så det er ikke kun menneskeligt, men også samfundsøkonomisk,at der er store omkostninger forbundet med ikke at give den rette behandling i rette tid.«

Hvad er validiteten af de undersøgelser, Scleroseforeningen selv har gennemført?

Mette Bryde Lind: »Vi gennemfører undersøgelser, fordi ingen andre gør det. Og fordi vi har adgang til en meget bred andel af mennesker med sclerose i Danmark. Vi lægger stor vægt på, at vores undersøgelser har en fornuftig repræsentativitet, og går aldrig ud med tal, vi ikke kan stå inde for, ligesom vi er meget opmærksomme på ikke at overtolke data. Men vi kan selvfølgelig ikke styre, hvordan andre tolker og bruger vores data.«

Hvorfor har foreningen ikke gjort opmærksom på problemet noget før?

Mette Bryde Lind: »Vi har løbende gjort opmærksom på, at ressourcerne til klinikkerne og hospitalerne ikke er fulgt med udviklingen i antallet af mennesker med sclerose. Over en årrække har personaletpå klinikkerne og hospitalerne løbet hurtigere og hurtigere, og det har delvist kompenseret for ressourcemanglen. Men misforholdet har vokset sig for stort, og det er mange års manglende ressourcer, der nu slår voldsomt igennem over hele linjen. Dels som lange ventetider og aflysninger for patienter i sygdomsmodificerende behandling, dels som afslutninger eller manglende indkaldelse af progressive patienter, som ikke kan behandles med sygdomsmodificerende behandling. Derfor vil vi have området kortlagt. Så vi kan komme til bunds i problemerne og få området fremtidssikret ved hjælp af en nationalhandlingsplan. På den måde kan de stadig flere danskere, der lever med sygdommen, få en ordentlig behandling, uanset hvilken type sclerose de har, og hvor de bor.«
Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.