Støt os i kampen

Støt os
Træthed hæmmer ikke gangfunktion
d. 18 oktober 2011

Selvom det er sidst på dagen går mennesker med sclerose faktisk lige så godt som om morgenen, hvor de føler sig mere friske, viser ny undersøgelse.

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Hvis du er et menneske med sclerose, kan det godt være, at du føler dig mere træt, og ikke mener du har så mange kræfter sidst på eftermiddagen i forhold til først på dagen. Men det er altså ikke noget, der påvirker din gang-kapacitet.
Det viser et nyt forskningsprojekt lavet i et samarbejde mellem otte sclerosecentre fra fem forskellige lande.

To forskellige gangtests
108 sclerosepatienter deltog i forsøget, og de udførte alle gangtests tre gange på en dag. Om morgenen, til middag og om eftermiddagen, hvor de samtidig blev bedt om, at rapportere deres træthedsniveau. Gangtestene var en seks minutters gangtest, hvor man skal gå så langt som muligt på seks minutter og en 10 meters gangtest, hvor man skal tilbagelægge 10 meter, så hurtigt som muligt.

Samme resultat hele dagen
Selvom deltagerne rapporterede at de følte sig mere trætte til middag og om eftermiddagen påvirkede de imidlertid ikke deres gangresultat. De gik lige godt hvad enten det var morgen, middag eller eftermiddag.
”Det er vigtigt for lægerne at vide, at man ikke pinedød skal have patienterne ind om morgenen, når man skal teste deres gangfunktion,” siger Ulrik Dalgas om resultatet, ph.d. ansat ved Afdeling for Idræt på Aarhus Universitet. Han er dansk koordinator på projektet og har indsamlet de danske data sammen med fysioterapeuterne Ellen Jensen og Anders Skjerbæk fra Sclerosehospitalet i Ry.

Mest effektive gangtest
Forskningsprojektet er lavet i regi af den organisation, der hedder RIMS (Rehabilitation in Multiple Sclerosis), der er et europæisk netværk, som samler rehabiliteringscentre, sclerosehospitaler og forskere, der interesserer sig for rehabilitering af mennesker med sclerose. Netværket har også udført et andet forskningsprojekt, hvor 11 centre er gået sammen på tværs af Europa for at finde ud af, hvilken gangtest, der er mest effektiv i forhold til at måle sclerosepatienters gangkapacitet.

Lettere at sammenligne undersøgelser
De 189 personer, der deltog i studiet gennemgik fire tests. To korte på henholdsvis godt syv meter og ti meter, som skulle tilbagelægges så hurtigt som muligt og to lange test, hvor de medvirkende skulle gå så langt som muligt på henholdsvis to og seks minutter.
”På baggrund af studiet anbefaler vi, at man bruger gangtesten hvor man skal gå godt 7 meter så hurtigt som muligt og den, hvor man skal gå så langt som muligt i to minutter,” siger Ulrik Dalgas, der forklarer at målet med studiet har været at skabe enighed om, hvilke test man skal bruge, når man måler gangfunktionen hos mennesker med sclerose, så man lettere kan sammenligne forskellige undersøgelser.

Kort test er nok
Samtidig er der for lægerne stor forskel på, om de kan nøjes med at lave en test, der tager tyve sekunder eller man skal bede dem gå på en lang bane i seks minutter.
”Forsøget viser, at man får et meget nøjagtigt billede af, hvor langt folk kan gå selvom man kun beder dem udføre en kort test,” siger Ulrik Dalgas, der er glad for at det er lykkes, at lave store multicenterforsøg indenfor rehabiliteringsområdet.

Nyt forsøg i gang
Rehabiliteringsområdet har nemlig ikke på samme måde mange penge i ryggen fra lægemiddelindustrien som de store medicinske forsøg har.
”De her forsøg er noget mere krævende, når man ikke har en stor pengetank i ryggen, men det er lykkedes godt, og vi er allerede i gang med at sætte et nyt multicenterforsøg op, hvor vi skal sammenligne effekten af forskellige tests, så vi på sigt kan sammenligne effekten af forskellige typer rehabiliteringsindsatser. Der er selvfølgelig vigtig, så man kan give mennesker med sclerose de bedste muligheder,” siger Ulrik Dalgas.

Fingeren på pulsen
Ulrik Dalgas blev før sommer medlem af bestyrelsen i RIMS, og dermed er han fremover med til at præge, hvilke undersøgelser, der sættes op på europæisk plan, når det gælder rehabilitering.
”Jeg kan forhåbentlig være med til at drage danske patienter ind i forsøgene, og når man sidder så tæt på det hele, har man jo hele tiden fingeren på pulsen i forhold til, hvad der foregår på rehabiliteringsområdet indenfor Europa,” siger Ulrik Dalgas.