Gå til hovedindhold

Træningsformer fra hele verden – og sclerose

3. oktober 2013
Kort fortalt
Mærk efter og stol på din egen dømmekraft, når det kommer til ­træning. Det er anbefalingen fra Michael Nissen, som er psykolog og uddannet kropsorienteret psykoterapeut i Scleroseforeningen

Først skulle man ikke træne for meget. Så skulle man pludselig træne meget og hårdt. Holdningen til fysisk træning har ændret sig inden for scleroseforskningen igennem årene, og det kan være svært at finde ud af, hvad der egentlig er det rigtige at gøre som menneske med sclerose. 

Men ifølge Michael Nissen er det ikke et spørgsmål om enten-eller, når det kommer til sclerose og fysisk træning.  

»Det er et meget komplekst emne. Der er stor forskel på, hvilken form for træning, der er tale om. Nogle har gavn af at træne hårdt, og nogle har bedre gavn af at træne f.eks. yoga, som er blidere for kroppen. Derfor bliver man nødt til at se på det individuelt,« siger han. »Det vigtigste er, at man mærker efter og stoler på sin egen evne til at bedømme, hvad der er godt for en selv.«

Træning er gavnligt for psyken

Michael Nissen fortæller, at han kunne ønske sig, at der kom mere forskning på området.

»Det er ikke undersøgt, hvorfor nogle kan tåle tre timers yoga, men ikke løb. Derfor kan man ikke entydigt sige, at det er godt at træne, for hvilken form for træning er der tale om? F.eks. er løb, fitness og styrketræning jo tre vidt forskellige ting.«

Det er dog påvist, at fysisk træning har en gavnlig effekt på psyken. Det skyldes bl.a., at fysisk træning frigiver stoffet serotonin i hjernen, som har en positiv indvirkning på humøret. Men også det at trække vejret rigtigt er meget vigtigt for psyken, fortæller Michael Nissen. 

»Som kropsorienteret psykoterapeut arbejder jeg meget med vejrtrækning. Det handler om at få trukket vejret rigtigt og dybt. Det giver mere energi at få mere ilt til kroppen. Det kan man lære igennem f.eks. QiGong, yoga eller Tai Chi, og det er en vigtig del af de træningsformer.« 

Find en passende træningsform

Hvis man selv er i tvivl om, hvordan man kommer i gang med at træne, anbefaler Michael Nissen, at man finder en lærer, som er godt uddannet, og som man stoler på. Derefter må man prøve det af og mærke efter for at se, om det er noget, man har gavn af. 

»Der findes forskellige former inden for f.eks. både yoga, QiGong og Tai Chi. Både hårde og blide former og former, der tager hensyn til, at du har en kronisk sygdom og f.eks. sidder i kørestol. Derfor kan det være en ide at finde en lærer, der ved, hvordan man bedst træner, når man har en kronisk sygdom,« siger Michael Nissen, der ikke vil anbefale én bestemt form for træning. »Det kommer an på, hvem man er, og hvad man synes passer til en.« 

Michael Nissen har vejledt mange menne-sker med sclerose i at finde den rette træningsform, og han fortæller, at nogle kan opleve svimmelhed eller få ondt i hovedet. Hvis det sker, skal man mærke efter, om ubehaget er vedvarende. Hvis det er det, skal man stoppe og tale med underviseren om det. Man må ikke få vedvarende forværrede sclerosesymptomer af sin træning.

Træning uden spændinger 

Som supplement til den fysiske træning anbefaler Michael Nissen, at man arbejder med at få en mere levende krop, som er en vigtig del af kropsorienteret psykoterapi. 

»Det handler om ikke at skabe mere kronisk spænding i kroppen, når man træner. Når man har sclerose, er spændinger i kroppen ofte forøget. Her kan f.eks. QiGong, yoga og Tai Chi hjælpe til at løsne op,« siger Michael Nissen. »En anden mulighed er Trauma Releasing Exercises (TRE), som er øvelser, hvor kroppen ryster. Det frigiver energi i kroppen og reducerer bl.a. stress.«

Sidst, men ikke mindst, råder Michael Nissen til, at man er realistisk omkring, hvilken og hvor meget træning, man laver. 

»Man skal ikke føle sig presset til at skulle træne. Det er meget vigtigt, at det ikke bliver en stressfaktor i hverdagen. Derfor skal man lave en realistisk plan, for at man får den bedste træning og oplever, at den giver resultater.« 

Der er ingen kommentar endnu

Tilføj kommentar

Dit navn

Ren tekst

  • Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
Vær opmærksom på at din kommentar er offentlig.