Støt os i kampen

Støt os
Træn med Wii på Ry Sclerosecenter
d. 18 maj 2010

Hvad samler folk, sikrer ligeværdighed blandt alle – og sørger samtidig med garanti for sjov og masser af latter? Svaret er en Nintendo Wii.

Af Lotte Bach Hansen, journalist

For godt et år siden fik Sclerosecentret i Ry en Wii, og den har vakt stor glæde på centeret. Først bare som et underholdende indslag, men i højere og højere grad har både personale og brugere også fået øjnene op for dens muligheder, når det gælder træning.

”Wii’en giver mulighed for masser af træning - for eksempel rigtigt gode balance-øvelser. Der er jo ingen, der gider at stå særligt længe på et balancebræt, men når man pludselig er en skiløber inde på skærmen, er det bare sjovere. Man kan sige, at den giver træningen et legende aspekt,” forklarer Ellen Jensen, som er rehabiliteringsleder og leder af fysioterapien i Ry.

Noget andet smart ved Wii-spillene er, at de giver mange af centrenes brugere mulighed for at være med til træning og leg i en verden af sportsgrene, som de ellers ikke ville kunne klare.

”Det ville ikke være muligt for mange af brugerne at spille golf eller bokse i det virkelige liv. Men med Wii’en kan de. Dermed kan man sige, at den bakker op om lige vilkår for alle uanset funktionsniveau. Af og til er det faktisk den, der bruger de mindste bevægelser, der vinder i for eksempel bowling,” fortæller Ellen Jensen.

Hun synes også, at noget af det gode ved en Nintendo Wii er, at den ikke er et specielt handicaprelateret træningsredskab.

”En Wii er efterhånden nede i et prisleje, hvor mange vil kunne finde midler til den. Den er blevet en almen brugsting. Og den kan bruges sammen med børn og børnebørn derhjemme, når man skal lave noget sjovt sammen. Både her på centeret og derhjemme er det gældende for en Wii, at den er en aktivt samlende ting – modsat for eksempel et tv, som er en passivt samlende ting,” forklarer rehabiliteringslederen.