Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Tjek på de etiske regler
d. 2 december 2011

Brancheorganisationen Isobro har kontrolleret, om bl.a. Scleroseforeningen lever op til de etiske regler for indsamling

Brancheforeningen Isobro, som er paraplyorganisation for en lang række velgørende foreninger, har nedfældet en række skrappe etiske retningslinjer for de forskellige former for indsamling. Nu har man så gennemført en større undersøgelse af, om medlemsforeningerne lever op til de etiske retningslinjer.

Lup på foreningen

Scleroseforeningen var blandt de foreninger, Isobro satte luppen på. Det drejede sig om foreningens arbejde med telemarketing, hvor en virksomhed på foreningens vegne ringer til flere tusinde danskere og spørger, om de vil tegne sig som støttemedlemmer i foreningen. Denne aktivitet skaber en vigtig del af foreningens indtægtsgrundlag.

Skønhedsfejl

Undersøgelsen omfattede blandt andet en konkret undersøgelse af, hvad der bliver sagt i telefonen, når de unge mennesker ringer op. Som i den øvrige del af undersøgelsen levede også Scleroseforeningens virksomhed på området op til de etiske retningslinjer bortset fra et par skønhedsfejl, som nu bliver rettet. En af dem drejede sig om, at vedkommende, der ringede op, sagde "vi" selv om vedkommende ikke er ansat i Scleroseforeningen, men arbejder for foreningen.

Læs Isobro`s rapport om undersøgelsen