Tilgængelighed til valgsteder er ikke i top

15. september 2011
En rundringning til landets fire største kommuner viser, at det er langt fra alle valgsteder, der kan tilbyde borgere med handicap at stemme i en valgboks som alle andre
Thumbnail

Mennesker med handicap bør have adgang til stemmeboksen ligesom alle andre, mener direktør i Scleroseforeningen, Mette Bryde Lind.

Af Mathilde Louise Stenild Brejner

Alle borgere i Danmark skal have mulighed for at påvirke demokratiet. Handicap eller ej. Imidlertid viser det sig, at kommunerne flere steder sløser med at sørge for, at kommunens handicappede borgere kan komme ind i valgboksen og sætte deres kryds anonymt.

Mobil stemmeboks
I Købehavn og Odense Kommune er der flere steder, hvor der ikke er ramper og andre tiltag som sikrer, at mennesker med handicap kan komme ind på skoler og andre valgsteder, hvor der er trin, men ingen elevator. I stedet tilbyder København og Odense Kommune deres borgere, at de kan sidde udenfor i en bil og stemme, hvorefter en valgtilforordnet henter deres stemmeseddel i en lukket plastkasse.

Brede døre og ramper styrker demokratiet
I Århus og Ålborg har man tænkt over, at handicappede borgere, skal kunne komme ind i valgboksen og sætte deres kryds på valgdagen. I Århus er der således kun et enkelt sted, nemlig på Samsøgade Skole, hvor der ikke er tilgængeligt for mennesker med handicap. På denne skole tilbyder man mobil stemmeboks.

I Ålborg har man i år valgt at droppe forsamlingshuse af ældre dato som ikke er tilgængelige for mennesker med handicap til fordel for haller, hvor der er brede døre og tænkt i tilgængelighed som en del af arkitekturen og indretningen. Imidlertid vil valgsekretariatet i Ålborg Kommune ikke garantere, at der ikke findes steder, hvor der kan opstå problemer. Hvis der gør, så hører Ålborg Kommune imidlertid gerne om det, så de kan forbedre det til næste år.

Mennesker med handicap skal have valgvilkår som alle andre
Direktør i Scleroseforeningen, Mette Bryde Lind, synes at det er urimeligt at mennesker med et fysisk handicap ikke har valgvilkår som alle andre.

”Alle bør have muligheden for et anonymt valg. Man bliver udstillet, hvis man skal have den særlige støtte, det er, når man skal stemme igennem en mobil valgboks og valgtilordnede. Og det på trods af, at man sagtens kan sætte det kryds selv. Mennesker med handicap skal ikke gå glip af den særlige valgstemning, der er inde i valglokalet, ” siger Mette Bryde Lind.

Hvis du er i tvivl om, hvordan tilgængeligheden er i din kommune, kan du ringe til Borgerservice og bede om at tale med valgsekretariatet.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.