Til kamp mod uvidenhed

9. maj 2011
Scleroseforeningens næstformand Ulla Wæber slog et slag for mere viden, da hun talte ved DHs repræsentantskabsmøde
Thumbnail

"Noget af det der kendetegner debatten om kommunerne og deres økonomiske problemer er uvidenhed," konstaterede Scleroseforeningens næstformand, Ulla Wæber, da hun talte ved Danske Handicaporganisationers repræsentantskabsmøde. Det blev holdt fredag og lørdag i Kolding.

Flere ansatte mere bureaukrati

Ulla Wæber, som blev genvalgt til DHs forretningsudvalg, opfordrede de 100 repræsentanter til at være aktive for at øge kendskabet til mennesker med handicap: " Mennesker med handicap er rask væk blevet hængt ud som årsag til, at kommunernes budgetter ikke hænger sammen. Det til trods for, at der er blevet ansat flere administrative medarbejdere. Flere medarbejdere skulle jo betyde, at der kom styr på budgetter og udgifter, men det har blot betydet mere bureaukrati.

Vi skal være aktive

Og der er generelt ringe viden om, hvem mennesker med handicap er. Derfor må vi selv gøre noget for at brede viden ud. For at undgå stigmatisering, skal vi aktivt forklare om vores vilkår, og hvor vi udsættes for negativ diskrimination. Den vigtige viden vi har, skal vi udbrede til andre, der ikke lever med handicap.

Politikerne skal forstå

Til sammen ved vi her en masse om, hvordan det er at leve med handicap, og hvordan vi må kæmpe for at få de retlige kompensationer, vi har brug for. Den viden må vi brede ud så politikere i kommunalbestyrelser og handicapråd får en større forståelse for, hvilke vilkår vi lever med.

Det vil betyde noget, når der træffes beslutninger om øget egenbetaling eller konvertering til forbrugsgoder," fastslog Ulla Wæber.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.