Støt os i kampen

Støt os
Testpersoner søges
d. 20 januar 2010

Teknologisk Institut, Center for Robotteknologi i Odense, søger testpersoner med sclerose til at afprøve en ny plejerobot. Målgruppen er personer, der ligger meget i sengen og som ofte ligger på ryggen.

Af Lotte Bach Hansen, journalist

Plejerobotten, som Teknologisk Institut har brug for at få testet, er et sengetoilet med navnet Minelet. Den fungerer på den måde, at urin og afføring fra den senge- og rygliggende bruger suges forsigtigt væk gennem et hul i engangsbleen, hvorefter brugeren vaskes let med vand og derefter lufttørres.

Målgruppen for Minelet er typisk personer, som ønsker at være mindre afhængige af personhjælp til bleskift i sengen og toiletbesøg, personer som ønsker færre bleskift eller toiletbesøg, eller personer som ønsker at undgå den undertiden ressourcekrævende manøvre, det kan være at komme fra sengen og ud på toilet eller over på bækkenstol.

Kunne du tænke dig at være med i afprøvningen af sengetoilettet, så kan du henvende dig til Allan Ottosen på alot@teknologisk.dk eller 72 20 22 86 eller til Lone Gaedt på lgt@teknologisk.dk. Teknologisk Institut, som er en selvejende, non-profit virksomhed, er særligt interesseret i testpersoner, der bor i Odense og nærmeste omegn.

Teknologisk Institut vil instruere både testpersonerne, omsorgspersonale og andre relevante i brugen af Minelet. Efter en til to ugers test hos den enkelte bruger, vil Teknologisk Institut evaluere Minelet med et kort interview af de involverede personer.
Minelet er ikke egnet til personer, som er tryktruede eller –følsomme bagpå, personer med tilbagevendende blærebetændelser og andre bækkenbundsproblematikker, samt personer med udtalte kognitive funktionstab. Du skal være hjemmeboende, for at kunne blive testperson.

Teknologisk Institut vil meget gerne høre fra interesserede inden udgangen af januar.