Støt os i kampen

Støt os
Telemarketing i Scleroseforeningen
d. 13 april 2012

Scleroseforeningen samarbejder kun med telemarketingbureauer, der lever op til de etiske retningslinjer i indsamlingsorganisationernes egen brancheorganisation, ISOBRO. Vi tager skarpt afstand fra bureauet Fundraizers metoder, som TV2 i aftes kunne afsløre

Torsdag aften kunne Operation X på TV2 fortælle, hvordan telemarketingbureauet Fundraizers samler penge ind for at hjælpe udsatte børn, men at pengene ryger ned i lommen på de smarte bagmænd.

Skarp afstand

Scleroseforeningen tager på det skarpeste afstand afstand fra fupindsamlere, der slår plat på andres ulykke og udnytter andre folks vilje til gerne at ville hjælpe.
Scleroseforeningen finansierer i dag en stor del af forskningen i sclerose i Danmark. 90 procent af vores finaniseringsgrundlag er indsamlede midler, og vi er derfor helt afhængige af danskernes støtte.
Ud over vores årlige byttepengeindsamling, hvor vores mange frivillige sætter indsamlingsbøsser op i de lokale butikker, tegner vi løbende medlemskaber via telemarketing.

Scleroseforeningen laver i dag udelukkende telemarketing overfor private bidragydere – og altså ikke virksomheder, som det er tilfældet i den sag, der blev omtalt i Operation X.
Vi har fuld åbenhed om, hvordan vi bruger vores midler, og man kan til enhver tid finde foreningens årsregnskab og årsrapport på vores hjemmeside. Formålet med vores indsamling vil også altid klart fremgå af indsamlingen.

Etiske retningnslinjer

På vores hjemmeside kan man desuden læse om de regler og etiske retningslinjer, vi har underlagt vores telemarketing, ligesom vi opfordrer folk til at ringe til os, hvis de har spørgsmål eller behov for yderligere uddybning.
Hører vi fra nogen, der har haft en uheldig oplevelse med en telemarketingmedarbejder fra os, undersøger vi sagen øjeblikkeligt og sørger for at indskærpe de etiske retningslinjer, der gælder for vores telemarketingmedarbejdere, og som de på forhånd er blevet instrueret og trænet i på det obligatoriske uddannelsesforløb, de gennemgår for at være telemarketingmedarbejdere for os.
Alle velgørenhedsorganisationer, der er medlemmer af indsamlingsorganisationernes brancheforening, ISOBRO, underlægges løbende en streng kontrol for at verificere, at de lever op til de fastlagte etiske retningslinjer for deres indsamlingsaktiviteter.

Tjek ISOBROs hjemmeside

Scleroseforeningen gennemgik ved årsskiftet en sådan kontrol, hvor resultatet viste, at etikken blandt vores medarbejdere, der arbejder med medlemshvervning via telemarketing, er meget høj.
Som en hjælp til forbrugerne kan det desuden nævnes, at man på ISOBROS hjemmeside kan se hvilke hjælpeorganisationer, der er medlem af brancheforeningen – og på forsiden af ISOBROs hjemmeside er en liste over de organisationer, som IKKE er medlem. Heriblandt finder man Springsters Velfærdsfonden, som er Fundraizers donationsfond.