Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Teenagere med sclerose: Skal jeg fortælle det til andre?
d. 25 maj 2012

Det er der ikke noget entydigt svar på, lyder det fra Scleroseforeningens psykolog Dorte Larsen

Omverdenens reaktioner kan være noget af det, der fylder mest, når sclerose rammer i teenageårene. Skal jeg fortælle det til andre, at jeg har sclerose, eller skal jeg lade være? Det er et af de spørgsmål, der optager unge med sclerose. Men det findes der ikke noget entydigt svar på, lyder det fra Dorte Larsen, der er psykolog i Scleroseforeningen og særligt beskæftiger sig med unge med sclerose:

"Vi er alle forskellige og bruger vores sociale netværk forskelligt, og der er ikke noget, der er mere rigtigt end noget andet. Derfor er det vigtigt, at den enkelte mærker efter sine egne behov, og at forældrene og andre nære pårørende respekterer den unges valg", siger Dorte Larsen.

For 19-årige Jeannette fra Nordjylland er svaret på spørgsmålet et rungende ja. Jeannette har valgt at afsløre diagnosen, inden hun indleder nye venskaber og kæresteforhold:

"Så kan de nå at flygte, hvis det er det, de vil. Og flygter de, skal jeg alligevel ikke bruge dem til noget", siger hun til Scleroseforeningen.

Men for den jævnaldrende Charlotte fra Sønderjylland er svaret et lige så klart nej:

"Jeg har ikke noget behov for at fortælle om diagnosen", siger Charlotte.

Læs de to unges historier på Scleroseforeningens temasite om børn og unge med sclerose:

Læs Jeannettes historie

Læs Charlottes historie