Tecfidera-løsning på trapperne

12. marts 2014
En ny formand for det fagudvalg, der skal udarbejde en behandlingsvejledning, så tabletten Tecfidera kan komme i brug, er på vej. Nogle læger har dog mistet tålmodigheden, og går allerede nu i gang med at udskrive tabletten til relevante patienter, mens andre tøver
Bor du i Odense kan du få, men bor du for eksempel i Esbjerg må du vente lidt endnu.Sådan ser billedet ud lige nu, når det gælder den nye sclerosetablet Tecfidera. Der er nemlig endnu ikke udarbejdet en behandlingsvejledning, som omfatter den nye tablet.Behandlingsvejledningen, som er en vejledning til neurologerne om, hvilken medicin, der skal bruges til hvem hvornår, er, som tidligere beskrevet her på siden, forsinket på grund af nye habilitetsregler for de fagudvalg, der guider Rådet for Anvendelse af Dyr Sygehusmedicin (RADS). Reglerne siger, at man ikke længere må sidde med i et såkaldt advisory board (et rådgivningspanel) for en medicinalvirksomhed, hvis man er formand for fagudvalget. Det har betydet af professor Per Soelberg Sørensen fra Dansk Multipel Sclerose Center (DMSC) på Rigshospitalet har trukket sig som formand for fagudvalget, der derfor ikke har kunnet samles og udarbejde en ny vejledning, som RADS har kunnet forholde sig til. Og uden behandlingsvejledning tøver neurologerne med at udskrive tabletten. Dels fordi de gerne vil se, hvordan den anbefales brugt. Dels fordi de først får grønt lys fra deres region og sygehusledelse til at bruge penge på tabletten, når der ligger en behandlingsvejledning.

Odense klar til at gå i gang

Flere neurologer er dog nu ved at miste tålmodigheden med RADS og venten på en ny behandlingsvejledning. På Odense Universitetshospital har man bestemt at tage Tecfidera i brug fra på mandag på lige fod med den anden nye sclerosetablet Aubagio.”Vi har udarbejdet vores egen instruks i forhold til, hvordan, vi mener, tabletten skal gives til patienterne, så nu tager vi den i brug. Vi har patienter her, der for eksempel hverken kan tåle Gilenya eller Tysabri, som måske kan have gavn af Tecfidera, og dem vil vi ikke lade gå ubehandlede, bare fordi der er udfordringer med at finde en ny fagudvalgsformand,” siger Henrik Boye Jensen, afdelingslæge på scleroseklinikken på Odense Universitetshospital. Andre steder tøver man dog med at udskrive Tecfidera. På Sydjysk Scleroseklinik, som omfatter Esbjerg, Sønderborg og Vejle vil tabletten for eksempel ikke blive taget i brug, før der ligger en behandlingsvejledning, oplyser klinikchef Egon Stenager.

Riget og Aarhus laver egen vurdering

Også i Region Midt er det svært for neurologerne at få lov til at udskrive Tecfidera uden hjemmel i en behandlingsvejledning, men her står lægerne også og tripper. Derfor har klinikchef og overlæge Thor Petersen fra scleroseklinikken i Aarhus valgt at slå sig sammen med professor Per Soelberg Sørensen fra DMSC på Rigshospitalet om den mini-MTV (medicinsk teknologivurdering), Per Soelberg Sørensen netop har udarbejdet.”Jeg har forsøgt at lave et overblik over, hvor mange patienter, der nok vil skulle have denne medicin, og hvad det vil koste, så vores regioner har noget at forholde sig til. Forhåbentlig kan de så hurtigt give os lov til at bruge tabletterne, hvis vi finder det nødvendigt,” siger Per Soelberg Sørensen, der ikke mener, det vil blive det store problem.”Ud fra mine beregninger vil det ikke give de store ændringer i vores udgifter. Nogle af dem, der skal have Tecfidera skulle ellers have Tysabri eller Gilenya, som er dyrere, mens andre får interferon eller Copaxone, som er billigere, så vores udgifter vil stige med mindre end én procent,” mener Per Soelberg Sørensen, der håber, at sygehusledelserne i Region Midt og Region Hovedstaden dermed hurtigt kan give grønt lys til brug af tabletten.”Vi har patienter, der er stærke kandidater til netop denne tablet, som venter på at komme i behandling, og det er ikke rimeligt, at de skal vente. Det er for eksempel kvinder, der påtænker at blive gravide, og derfor ikke kan få den anden tablet Aubagio eller patienter, som har dannet antistoffer mod interferoner,” siger Per Soelberg Sørensen.

Mulig formand på vej

Processen med at finde en fagudvalgsformand ser dog ud til måske at være til ende nu. Efter en mulig kandidat sagde nej i februar, har RADS har bedt Lægevidenskabelige Selskaber om hjælp til at finde en formand. De har igen bedt Dansk Neurologisk Selskab om hjælp og selskabets formand, Mads Ravnborg, ledende overlæge på neurologisk afdeling på Odense Universitetshospital, oplyser, at selskabet har peget på en kandidat i sidste uge. Kandidaten er dog endnu ikke godkendt af RADS, så Mads Ravnborg ønsker ikke at oplyse navnet, men Svend Hartling, formand for RADS, har til nyhedsbrevet Dagens Pharma forsikret, at fagudvalget nu nok skal nå at udarbejde en behandlingsvejledning, som RADS kan behandle på deres næste møde 8. maj. Det vil betyde, at tabletten forhåbentlig kan nå bredt ud til patienterne i løbet af sommeren. Sker der ikke der, er der nemlig først møde i RADS igen 2. oktober, og så vil tablettens ibrugtagen virkelig blive forsinket de steder, man ikke vil gå i gang uden behandlingsvejledning.

Kritik af habilitetsregler

At der nu ser ud til at ske noget i RADS glæder Henrik Boye Jensen, men han kritiserer også RADS for de nye habilitetsregler, der har forsinket hele processen.”Ideen med habilitetsreglerne virker måske god nok på tegnebrættet, men problemet er, at de udelukker de mest vidende kræfter fra at sætte sig for bordenden i et meget vigtigt organ. Faktum er, at man ikke kan forske, og dermed være blandt de dygtigste i dette land uden at involvere sig med industrien, for der er simpelthen ikke offentlige midler til den slags. Derfor spænder reglerne ben for de ypperste kræfter,” påpeger Henrik Boye.Scleroseforeningens direktør Mette Bryde Lind, der har lagt pres på RADS for at finde en fagudvalgsformand så hurtigt som muligt, så Tecfidera kan komme ud til alle de patienter, der har brug for tabletten, er enig med Henrik Boye Jensen.”Det er meget meget vigtigt, at fagligheden er i top. Det er noget, vi tager rigtigt alvorligt. I øjeblikket har RADS travlt, fordi vi alle sammen presser på for, at de skal udnævne en fagudvalgsformand, men kompetencerne skal være der, og det vil vi holde RADS op på fremadrettet. Det betyder, at RADS må revurdere kriterierne for udpegning af formanden for RADS’ fagudvalg, så de bedste scleroselæger fortsat kan være kandidater til en formandspost trods en plads i et advisory board,” siger Mette Bryde Lind.
Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.