Tak for 3,4 millioner kroner til forskning i gigt og sclerose

12. september 2016
Indsamling til forskning i gigt og sclerose i går overgik forventningerne, og det skaber glæde i de to foreninger.
Thumbnail

3,4 millioner kroner. Så meget er der blevet indsamlet ved søndagens husstandsindsamling til forskning i gigt og sclerose, som Gigtforeningen og Scleroseforeningen har stået bag i Region Hovedstaden og Region Midtjylland. Det er første år, at de to patientorganisationer har fået tilladelse til at gå fra dør til dør, og mere end 3.000 indsamlere og koordinatorer var med til at sætte fokus på de to ofte usynlige sygdomme.

Glæde i foreninger

Begge organisationer er ud fra dagens oplevelser og det optalte resultat særdeles glade for den modtagelse, som husstandsindsamlingen "Vi står op for hinanden" har fået i de to regioner og resten af landet.

”Vi er dybt taknemmelige for, at så mange har valgt at støtte forskningen i gigt og sclerose – både de mange frivillige, der har brugt formiddagen på at gå en rute for sagen, og de tusindvis af borgere, der har taget godt imod vores indsamlere og givet et bidrag til indsamlingen. Det er første gang, at to patientorganisationer er gået sammen om en husstandsindsamling, og det har været godt at løfte så stor en opgave i fællesskab,” siger Klaus Høm, direktør hos Scleroseforeningen.

Også Gigtforeningens direktør Mette Bryde Lind glæder sig:

”Pengene fra indsamlingen gør det muligt at sætte ny, livsvigtig forskning i gang. De seneste årtier har sat nye standarder for behandlingen af gigt og sclerose, og det har markant forbedret tilværelsen for rigtig mange. Men vi har endnu ikke knækket koden og fundet en kur, der kan helbrede sygdommene. Derfor er der stadig brug for forskning”.

God opbakning

Blandt indsamlerne i går var Andreas Laudrup, Ilse Jacobsen, Martin Jørgensen og Ellie Jokar, der alle fire har gigt eller sclerose selv eller i nærmeste familie.

De to patientorganisationer samler næste år ind til forskning søndag den 10. september.

NB! Resultatet er ikke endeligt, da de sidste indbetalinger først registreres i dag.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.