Tager din kommune ansvar for at rådgive dig?

3. februar 2017
Det er ikke altid, at kommunerne rækker en hånd frem, når borgere med handicap har brug for rådgivning. Men det skal de. Det er ifølge serviceloven kommunernes ansvar, at du får den rådgivning, som du har ret til.
Thumbnail

”Der er rigtig mange medlemmer, der ringer til Scleroseforeningen, fordi de mangler svar på en række spørgsmål. Det er de selvfølgelig meget velkomne til, men det er faktisk et kommunalt ansvar at sørge for rådgivningen,” forklarer Nadia Buchard, ledende socialrådgiver i Scleroseforeningen.

Hun mener, at det bliver lettere for Scleroseforeningens medlemmer at få rådgivning hos kommunerne, hvis man kender til serviceloven. Derfor henviser hun til Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, der ønsker at styrke retssikkerheden for mennesker med handicap. De har nemlig skrevet en vejledning, som forklarer, hvilke forpligtelser kommunen har, når det handler om rådgivning. Se vejledningen her.

”Jeg tror ikke, at det er, fordi kommunerne ikke vil hjælpe, men de glemmer, at det er deres ansvar. Det vil hjælpe at kunne vifte med den her vejledning hos kommunen for at minde dem om ansvaret.”

Attached files
Praksisnyt%2066-2017%20jan%20om%20radgivning%20og%20vejledning.pdf
Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.