Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Tabletten Aubagio bliver førstevalg til alle patienter med attakvis sclerose

Udbudsrunden, hvor de to tabletbehandlinger Aubagio og Tecfidera skulle konkurrere om, hvem der kunne komme med den billigste pris, er slut. Aubagio vandt

Det fremgår af en ny lægemiddelrekommandation, der er kommet fra Rådet for Dyr Sygehusmedicin (RADS).
Det betyder, at neurologerne skal udskrive Aubagio som behandling til alle patienter med attakvis sclerose fra 1. januar næste år, medmindre der er såkaldte kontraindikationer. Altså ting, der taler for, at det ikke kan lade sig gøre. Det kan for eksempel være, hvis man har lever- eller nyreproblemer. Eller hvis man gerne vil være gravid, og derfor ikke anvender prævention. Teriflunomid, som er det aktive stof i Aubagio, ophobes nemlig i organismen, og der går to år, før det er ude af kroppen igen. Derfor skal man, hvis man bliver gravid under brug af Aubagio, gennemgå en 11-dages behandling med aktivt kul eller stoffet cholestyramin, for at få det ud af kroppen med det samme.
Tecfidera, som indeholder stoffet Dimethylfumarat,bør heller ikke anvendes under graviditet og amning, men her kan man umiddelbart slutte med at tage tabletten uden yderligere foranstaltninger, hvis man finder ud af, at man er gravid.

Syv ud af ti skal på Aubagio

Som tidligere beskrevet her på siden kom der en ny behandlingsvejledning fra RADS for sclerose i juli, og den gang blev de to tabletbehandlinger angivet som førstevalg til nye patienter. En udbudsrunde skulle så afgøre, hvilken af de to tabletter, regionerne kunne indkøbe billigst, og som neurologerne dermed fortrinsvist skal bruge. Den udbudsrunde vandt medicinalfirmaet Genzyme, der står bag Aubagio altså, og derfor skal den tablet nu foretrækkes udskrevet frem for Tecfidera. RADS vurderer i lægemiddelrekommendationen, at mindst 70 procent af alle attakvise patienter kan behandles med Aubagio.
Er man allerede velbehandlet på sin nuværende behandling, skal man ikke skiftes til Aubagio, men fortsætte med den behandling, man er i gang med. Men har man brug for at skifte medicin – hvis man for eksempel oplever for mange bivirkninger med sin nuværende behandling – er det Aubagio, man vil blive tilbudt som første alternative mulighed.

Klage over sidestilling

Biogen, som er det lægemiddelfirma, der står bag tabletten Tecfidera, har nu besluttet at klage til RADS, fordi rådet har valgt at sidestille de to tabletter og lade prisen afgøre, hvilken der skal være neurologernes første valg. Biogen mener ikke, at RADS har taget højde for al forskning på området og at man umiddelbart kan sidestille de to tabletter, fordi deres virkningsmekanisme er forskellig. Biogen mener, at Tecfidera rummer flere fordele. Blandt andet i forhold til graviditet, men også i forhold til effekt og bivirkninger. Desuden skal man ved anvendelse af Aubagio på hospitalet og have taget blodprøve hver 14. dag de første seks måneder, man anvender Aubagio, mens det kun er tilfældet hver sjette-tolvte måned, hvis man bruger Tecfidera, påpeger Biogen.
RADS er i øjeblikket ved at se på klagen.

Ny behandlingsvejledning igen

RADS har desuden genindkaldt fagudvalget for sclerose, der sætter sig sammen 17. november for at gennemgå behandlingsvejledningen for sclerose igen. Det skyldes, at der er kommet et nyt interferon-produkt – Plegridy – på markedet, siden behandlingsvejledningen blev revideret sidst, som også skal indskrives i behandlingsvejledningen.
Hvornår en ny behandlingsvejledning foreligger vides ikke, men ifølge RADS’ egne retningslinjer, skal et lægemiddel helst være indskrevet i behandlingsvejledningen et halvt år efter, det bliver markedsført. Kommer det til at holde stik, betyder det, at der vil ligge en ny behandlingsvejledning klar en gang i februar næste år.