Støt os i kampen

Støt os
Syddansk Universitet samler neurobiologisk forskning
d. 3 februar 2010

En ny forskningsenhed for sygdomme i centralnervesystemet skal styrke forskningen i blandt andet sclerose

Af Louise Wendt Jensen, journalist

Helheden er stærkere en summen af enkeltdelene.

Det er devisen bag den omlægning, som Institut for Medicinsk Biologi ved Det Sundhedsvidenskabelige fakultet på Syddansk Universitet netop har gennemført.

Instituttet har skiftet navn til Institut for Molekylær Medicin og i stedet for at forskerne som tidligere grupperes efter, hvad de underviser i, grupperes de nu efter, hvad de forsker i. Det har resulteret i tre nye forskningsenheder, en for hjertekarsygdomme, en for kræft og betændelsessygdomme og en for sygdomme i centralnervesystemet, som sclerose, Parkinsons Sygdom og Alzheimers Sygdom.

”Ved at samle os, der forsker i samme typer af sygdomme får vi bedre mulighed for at komplementere hinanden. Nu får vi samlet en gruppe af folk, der forsker i alt fra betændelsestilstande i hjernen til stamceller. På den måde får vi mulighed for at se på alle sider af de neurologiske sygdomme,” siger professor Trevor Owens, der leder Neurobiologisk Forskning, som forskningsenheden for sygdomme i centralnervesystemet formelt hedder.

Trevor Owens er selv scleroseforsker og er netop blevet tildelt næsten 600.000 kroner fra Scleroseforeningen til sin forskning, hvor han undersøger, hvilken effekt en bestemt type celler i kroppen spiller for udviklingen af sclerose. Han ser det også som et ekstra plus, at så meget kapacitet som muligt er samlet, når der skal søges forskningsmidler.

”Forskning er altid en arena for konkurrence. Ved at samle os, håber jeg, at vi i kraft af en styrket forskningsprofil kan positionere os endnu bedre i forhold til konkurrencen om forskningsmidlerne,” siger Trevor Owens.

Tættere på patienterne
Omlægningen til de nye forskningsenheder handler også om, at ruste sig til fremtiden. I 2018 skal Fyns nye supersygehus nemlig stå klar ved siden af Syddansk Universitet, og så vil de nye sundhedsvidenskabelige forskningsenheder fungere som brobygger mellem hospitalet og naturvidenskab på universitetet.

Og selvom forskerne selvfølgelig allerede i dag arbejder sammen med hospitalet bliver det noget helt andet, at befinde sig sammen fysisk.

”Det vil bringe os meget tættere på den kliniske forskning på hospitalet, hvor patienterne er involveret. Dermed vil vores forskning hele tiden blive holdt op på, at den skal være til gavn for patienterne, samtidigt med at den har et styrket eksperimentelt grundlag” siger Trevor Owens.