Sundhedsstyrelsen åbner pulje til styrket rehabiliteringsindsats for mennesker med sclerose

14. februar 2017
Thumbnail

Sundhedsstyrelsen har i dag udmeldt en pulje på 6 millioner kroner, der har til formål at skabe større viden om, hvordan Sclerosehospitalerne og kommunerne kan styrke samarbejdet om den enkelte patient. Det sker som en del af efterårets satspuljeaftale, hvor Folketingets partier aftalte at afsætte i alt 33 millioner kroner til en styrket rehabiliteringsindsats for mennesker med sclerose i årene 2017-2020.

De 6 millioner afsættes til projekter, der "har til formål at styrke samarbejdet mellem Sclerosehospitalerne og kommunerne, så kommunerne i højere grad oplever udbytte af den ekspertise, som Sclerosehospitalerne besidder, og patienterne i højere grad oplever et sammenhængende rehabiliteringstilbud," skriver Sundhedsstyrelsen i puljeopslaget.

Sundhedsstyrelsen gør desuden opmærksom på, at der i de enkelte projekter skal være fokus på, hvordan der kan udvikles samarbejdsmodeller, som er egnet til udbredelse efterfølgende. Følgende eksempler gives på projekter, der kan komme i betragtning, med henblik på at udvikle en eller flere modeller for:

• Øget kontakt/samarbejde mellem Sclerosehospitalerne og kommuner i forbindelse med udskrivning
  • Initiativer, der sætter fokus på, at kommunen får kendskab til borgere med sclerose tidligere i sygdomsforløbet
  • Initiativer, der understøtter kompetenceudvikling af kommunalt personale, der bidrager til den hverdagsrehabiliterende indsats eller træning af borgere med sclerose.

Kommuner og Sclerosehospitalerne i Ry og Haslev skal søge om puljemidlerne i en fælles ansøgning.

Forventningsfuld hospitalsdirektør

På Sclerosehospitalerne er glæden over den opslåede pulje stor hos hospitaldirektør Brita Løvendal, som allerede er blevet kontaktet af de første kommuner, der er interesserede i et fælles projekt:

"Det er rigtig glædeligt med denne pulje, der giver os mulighed for at skabe viden om, hvordan vi gennem styrket samarbejde styrker rehabiliteringsindsatsen for mennesker med sclerose. Det er derfor vigtigt, at vi bruger puljen til at få gang i nogle langvarige og stabile samarbejdserfaringer. Det er den eneste måde, vi kan komme i dybden og opnå den viden, vi har behov for. Sclerose er en kompliceret affære, som man ikke løser med en enkeltindsats eller et quick fix. Alle vores erfaringer viser, at det, der giver det bedste resultat både helbredsmæssigt og livskvalitetsmæsigt er indsatser, der er tværfaglige og skræddersyet til den enkelte patient," siger hospitalsdirektøren.

Ansøgningerne skal være Sundhedsstyrelsen i hænde senest 13. marts 2017. Projekterne skal havde opstart i august i 2017 og afsluttes med udgangen af 2019.

Læs Sundhedsstyrelsens nyhed her og selve puljeopslaget her

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.