Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Succes for botilbud til mennesker med sclerose
d. 22 februar 2012

Hører mennesker med sclerose, der ikke kan klare sig selv, hjemme i et botilbud for hjerneskadede? Sådan fungerer det i Vanløse. Verahus er et botilbud for unge og midaldrende med hjerneskader. Ud af 39 beboere bor der syv med sclerose. Det er hverken tilfældigt eller problematisk, mener bostedsleder Lita Trantel.

Af Kitt Kragelund

I Vanløse ligger Verahus. Der bor seks kvinder og én mand med sclerose. Selvom klientellet på Verahus er mennesker, der har fået en hjerneskade, så har husets historie ført mennesker med sclerose til Vanløse.

- Det rygtes, at folk er glade for at bo her. Hvis der kom patienter på scleroseklinikkerne og på Rigshospitalet, så kontaktede de os og blev henvist som fysisk handicappede, fortæller bostedsleder Lita Trantel.

Verahus åbnede i 1997 som plejehjem og blev i 2003 overtaget af socialforvaltningen. Det betød, at Verahus blev et botilbud for yngre og midaldrende med fysiske handicap. I juni sidste år blev Verahus omdannet til Center for Erhvervet Hjerneskade.

En hårfin grænse

Med de kognitive vanskeligheder mennesker med sclerose kan opleve, mener Lita Trantel, at der er en hårfin grænse. Hun siger:

- Dilemmaet er, om mennesker med sclerose er hjerneskadede eller fysisk handicappede. De kan ofte være begge dele, men det er meget svært at skelne.

Den yngste beboer på Verahus med sclerose er 48 år, og den ældste er 66 år. Fælles for dem alle er, at de sidder i kørestol og er meget plejekrævende. Fem af dem har heller intet verbalt sprog, og de har alle kognitive vanskelige som problemer med hukommelsen i større eller mindre grad.

På Verahus har beboerne selvstændige lejligheder i bygningen. Det er vigtigt for målgruppen, som spænder fra 18 år og opefter.

- Når de kommer her, så er det fordi de ikke kan klare sig derhjemme. Men de har stadig brug for at have deres eget. Det giver voksne mennesker med sclerose mulighed for at slippe deres forældre, for det er rarere at de kommer på besøg end at skulle bo sammen hele livet på grund af sygdommen, fortæller Lita.

Viden er væsentlig

At folk har hørt gode rygter om Verahus som bosted for mennesker med sclerose, er ikke noget botilbuddet er kommet sovende til.

- Vi har haft en del undervisning af personalet omkring sclerose med assistance fra både Bispebjerg Hospital og Scleroseforeningen. Derudover har meget af vores personale stort kendskab til sclerose fra tidligere, fortæller Lita Trantel.

Verahus har særlig fokus på beboere med sclerose, da der har været mange beboere med sygdommen gennem de seneste 15 år. Lita Trantel oplever, at deres erfaring og ekspertise giver både beboerne og de pårørende tryghed og sikkerhed.

Alene i et fællesskab

På Verahus bor beboerne med sclerose fordelt på fire etager i hele huset. De er ikke samlet og har på den måde ingen gavn af fællesskabet om sygdommen. De selvstændige lejligheder giver beboerne mulighed for ro, når de ønsker det.

- Oftest bliver vores beboere med sclerose meget hurtigt trætte, og så skal de have muligheden for at kunne lægge sig. Modsat er vi alle sammen i et fællesskab, når beboerne ønsker det, eller vi har aktiviteter og ture, oplyser lederen af botilbuddet.

I hverdagen tænker personalet på Verahus ikke på, at så stor en gruppe af beboerne har samme sygdom, for sådan har det været siden huset var plejehjem. Beboerne bliver behandlet individuelt efter deres behov. Man kan ikke behandle mennesker med hverken sclerose eller hjerneskader ens, mener Lita Trantel.

Liv og glade dage

Én af beboerne med sclerose er Ingrid. Hun er 66 år gammel og har boet på Verahus i 11 år. Hun sidder i kørestol og bor i en af lejlighederne på 1. sal i bygningen. For Ingrid er der ingen tvivl om kvaliteten af at bo på Verahus.

- Det er skæppeskønt at bo her. Jeg elsker det. Jeg elsker alle, der arbejder her. Det er bare så dejligt, fortæller Ingrid.

Hun smiler og fortæller ivrigt om både børn, børnebørn og oldebørn. Hendes hverdag på Verahus byder på samvær med de andre beboere, som når de spiller banko, men også alene tid hvor hun får massage eller hører musik. Ingrid bryder sig ikke så meget om mennesker, der er højlydte, og så foretrækker hun at være alene i sin lejlighed.

Det er ikke så ringe endda…

Ingrid er næsten altid i godt humør, men fortæller at hun nogle gange er ked af, at hun ikke kan gå mere. Sygdommen er stadig grund til grå dage indimellem.

- Jeg kan godt blive ked af det. Men jeg har også lært at leve med det. Jeg taler nogle gange med de andre, men vi taler ikke om vores sygdom. Kun om alle andre ting, siger Ingrid.

Da Ingrid kom til Verahus, var hun meget angst for at falde og være alene og modtog meget medicin for det. Det gør hun ikke mere. Tiden og det faste personale har givet hende tryghed.

- Hvis man nu skal fejle sådan en sygdom, som man ikke kan gøre noget ved endnu, så er det rart at være et sted, hvor folk har forståelse for det. Skal man bo på en institution, så har man det godt her. De pårørende er meget taknemmelige for vores erfaring, det er der ingen tvivl om, slutter Lita Trantel.