Stort CCSVI-forsøg af Zamboni godkendt i Italien

28. januar 2011
Den italienske læge Paolo Zamboni har fået ja til at undersøge sammenhængen mellem CCSVI og sclerose. Et studie, der skal involvere omkring 500 patienter

Af Louise Wendt Jensen, journalist

Paolo Zamboni, der i 2009 offentliggjorde sin teori om, at sclerose kan have en sammenhæng med forsnævrede halsvener har fået grønt lys til at indlede et stort forsøg i Italien på Santa Anna-hospitalet i Ferrera, som han er tilknyttet.
Det rapporterer den internationale scleroseforening MSIF (multiple Sclerosis International Foundation) i sit seneste nyhedsbrev om CCSVI.
Tilladelsen til forsøget blev givet sidst på året sidste år af den etiske komité på Santa Anna-hospitalet og betyder, at Zamboni nu kan indlede en undersøgelse af CCSVI i et forsøg, hvor der skal indgå omkring 500 patienter.

Forsøget skal belyse, hvordan man bedst diagnosticerer CCSVI og effekten af en operation for tilstanden, som af mange neurologer kritiseres for at være uden virkning.
Den italienske scleroseforening har også givet 900.000 euro (godt 6,7 millioner kroner) til et multicenterforsøg, der involverer 35 scleroseafdelinger over hele landet, som skal undersøge godt 2.000 personer, heraf cirka 1200 patienter. Det forsøg involverer dog ikke deciderede operationer for CCSVI, men kigger udelukkende på de diagnostiske kriterier, Zamboni har opstillet for tilstanden, og graden af de deformiteter af halsvenerne, som patienterne og kontrollerne eventuelt lider af.
Det har fået Paolo Zamboni til at trække sig fra forsøget, selvom han oprindeligt var involveret i det. Han mener ikke, at det vil bringe CCSVI-forskningen videre, og i stedet har han nu altså fået godkendt sit eget forsøg.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.