Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Stor stigning i kommunale fejl
d. 26 januar 2012

Eksplosiv stigning i Nævnets hjemvisninger af kommuners afgørelser

Af Gitte Rudbeck, pressemedarbejder

Flere og flere mennesker med handicap får ikke den hjælp, de har ret til, før deres organisationer træder til. Det fremgår af en artikel i Kristeligt Dagblad i dag, som har givet genlyd i den samlede danske presse. Artiklen er blandt andet baseret på en opgørelse af antallet af sager, som Scleroseforeningen har anket for sine medlemmer i 2011.

Med et gennemsnit på fire ankesager om ugen året ud viser Scleroseforeningens nye opgørelse, at der fortsat er et meget stort behov for foreningens indsats for at sikre sine medlemmer den hjælp, de er berettiget til.

" I 2011 har vi fået helt eller delvist medhold i ikke mindre end 81 procent af de sager, vi har hjulpet vores medlemmer med at anke", fortæller Bente Röttig, der er ledende socialrådgiver i Scleroseforeningen. Året forinden var tallet 71 procent.

40 procents hjemvisninger

"Men det, der er særligt graverende i den nye opgørelse, er, at den viser, at hele 40 procent af de vundne ankesager i 2011 er hjemvisninger mod kun 7 procent i 2010. Det vil sige, at Nævnet har givet os medhold i, at kommunerne ikke har behandlet sagerne korrekt eller har truffet deres afgørelse på et mangelfuldt grundlag. Nævnet sender derfor sagerne tilbage til kommunerne med et påbud om at lade sagerne gå om.”

Bente Röttig ser den eksplosive stigning i hjemvisninger som en bekymrende udvikling:

"Det handler jo om retssikkerhedsregler og forvaltningsregler, hvor man som almindelig borger ikke har en jordisk chance for selv at vurdere, om reglerne bliver overholdt eller ej. Det kan kun professionelle gennemskue"

De afgørelser, Scleroseforeningen har klaget over på sine medlemmernes vegne i 2011, fordeler sig på følgende vis (Top 5):

1. Handicapbil 20,5 % af ankesagerne
2. Merudgifter 17 %
3. Borgerstyret Personlig Assistance( BPA) : 13 %
4. Hjælpemidler el. Forbrugsgoder: 12 %
5. Soc.pæd. støtte i hverdagen 9 %

Se artiklen i Kristeligt Dagblad, der desuden har været i mange andre medier i dag: