TemaCCSCISe hele temaet

Status på de store amerikanske/canadiske CCSVI-forsøg

15. september 2014
Scleroseforeningerne i Canada og USA satte i sommeren 2010 syv store forskningsprojekter i gang, der skulle undersøge CCSVI-teorien, og flere er nu afsluttet
Thumbnail

Foreningerne afsatte den gang over 2,4 millioner dollars til de syv projekter, som skulle skabe klarhed over, hvor mange sclerosepatienter, der egentlig lider af CCSVI og hvilke scanningsmetoder, der er mest optimale for at fastslå, om man lider af CCSVI eller ej.

Status på de syv projekter er som beskrevet herunder:

Fiona Costello og et forskerhold ved Hotchkiss Brain Institute på Calgary Universitet har sammenlignet anatomien omkring halsvenerne og blodgennemstrømning hos mennesker med sclerose med raske kontroller. De fandt ingen forskel mellem de to grupper.

Læs et resumé af studiet her

Anthony Traboulsee og hans forskerhold fra flere forskellige forskningsenheder i Canada har kigget på prævalensen af CCSVI – altså hvor mange, der har tilstanden på et givet tidspunkt. Forskerne undersøgte mennesker med sclerose, deres raske søskende og raske kontroller og analyserne viste ingen sammenhæng mellem CCSVI og sclerose.

Læs en tidligere uddybning af forsøget her

Brenda Banwell, børneneurolog og tidligere leder af en scleroseklinik for børn på "The Hospital for Sick Children" i Toronto og hendes forskerhold har undersøgt om børn med sclerose havde forsnævrede halsvener i en tidlig alder, men fandt ingen at blodgennemstrømningen var intakt hos børnene med sclerose og afviste derfor, at forsnævrede halsvener skulle være en årsag til sclerose.

Læs et resumé af studiet her

Jerry Wolinsky og hans kolleger ved ”University of Texas Health Science Center” har også sammenlignet tegn på CCSVI hos mennesker med sclerose og raske kontroller og kunne heller ikke se nogen betydelig forskel mellem de to grupper. De konkluderer derfor også, at blodgennemstrømningen i halsvenerne ikke er medvirkende årsag til sclerose.

Læs en tidligere uddybning af studiet her

Og læs hele studiet her

Robert Fox og hans hold på Cleveland Clinic er ved at evaluere blodgennemstrømningen i halsvenerne hos mennesker med sclerose, og personer, der er i risiko for at udvikle sygdommen. De bruger flere forskellige metoder og sammenligner med raske kontroller. Ifølge den canadiske scleroseforening har gruppen præsenteret indledende resultater, som påpeger vigtigheden af teknikken bag ultralydsscanning og tolkningen af resultaterne. Endelige resultater fra studiet ventes i nærmeste fremtid.

Carlos Torres og hans gruppe ved Ottowa Hospital har kigget nærmere på anatomien af halsvener og jernaflejringer hos mennesker med sclerose sammenlignet med raske kontroller. Ifølge den canadiske scleroseforening er analysen af data fra studiet snart klar, og der ventes at blive udgivet resultater snart.

Aaron Field og hans hold hos ”University of Wisconsin School of Medicine and Public Health” undersøger også mennesker med både tidlig og sen sclerose med forskellige teknikker for at se, om de har venehalsforsnævringer, der adskiller sig fra raske kontroller og mennesker med andre neurologiske sygdomme. Ifølge den canadiske scleroseforening er forskningen stadig i gang.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.